Recensie: Sorta like a rockstar RECENSIE

Recensie: Sorta Like A Rockstar – Matthew Quick

Bij uitgeverij Lemniscaat verscheen een tijdje geleden de nieuwe YA-roman genaamd Sorta like a rockstar geschreven door Matthew Quick. Het vertelt het verhaal over de arme Amber Appleton. Samen met haar moeder en haar hond woont ze in de schoolbus waarmee haar moeder overdag de kost verdient. Ondanks haar situatie houdt ze altijd hoop en is ze altijd optimistisch. Dat verandert als een afschuwelijke gebeurtenis haar hele bestaan plotseling op losse schroeven. Vindt Amber ooit weer haar hoop en optimisme terug?

In het begin is Sorta like a rockstar een beetje traag. Ook is het verhaal wat moeilijk te volgen door al die verschillende namen en personages. Na enkele hoofdstukken wen je er aan en begin je steeds meer in het verhaal te komen. Naarmate je steeds meer leest over Amber, word je aandacht steeds meer naar het verhaal getrokken en wil je graag weten hoe het verhaal verder gaat.

Matthew Quick weet Amber zeer levendig neer te zetten. Ze is zo lief en hoopvol en je krijgt al snel een goede band met haar. Tijdens het lezen kon ik ook goed met haar mee leven. Nadat ze de verschrikkelijke gebeurtenis heeft meegemaakt verliest Amber al haar hoop en optimisme. Ze moet proberen om haar leven weer op de rails te krijgen. Dat gedeelte van het verhaal was best emotioneel. De gevoelens van dit personage worden zo goed en realistisch weergegeven dat ik haar af en toe wel een knuffel wilde geven.

Gelukkig is niet het hele verhaal zo droevig, maar zitten er ook prachtige momenten tussen, bijvoorbeeld als Amber begint na te denken over het leven. Ook zijn de haiku’s ontzettend leuk en passen perfect bij het verhaal. Er waren haiku’s die ik meerdere keren las, omdat ze gewoonweg zo mooi zijn. De gesprekken tussen Amber en haar pastoor over het leven en de haiku’s zetten je zelf ook aan het nadenken. Ook zit er genoeg humor en sarcasme in het verhaal die je hard doet lachen. De vlotte schrijfstijl van Matthew Quick zorgt ervoor dat het verhaal makkelijk wegleest, waardoor je het in een korte tijd uit kan hebben.

Sorta like a rockstar is dus een hartverwarmend en indrukwekkend boek over hoop en optimisme en is zeker een aanrader. Dit verhaal leest makkelijk weg en heeft hele fijne personages die je al snel in je hart wilt sluiten. De mooie haiku’s zijn ook mooie aanvullingen voor het verhaal!

Sorta Like a Rockstar

1  2  3  4  5

Amber Appleton woont samen met haar moeder in de schoolbus waarmee haar moeder overdag de kost verdient. Gelukkig is Amber een superster als het op optimisme aankomt. Maar dan zet een afschuwelijke gebeurtenis haar hele bestaan op losse schroeven.

Zal Amber haar positieve, vrolijke zelf kunnen blijven?

In dit inspirerende, hartverwarmende verhaal trekt een bonte stoet vrolijke figuren voorbij - ondanks de keiharde realiteit.