Recensie: Ongehoorzaam RECENSIE

Recensie: Ongehoorzaam – Naomi Alderman

Naomi Alderman brak in 2016 internationaal door met de roman De Macht waarin vrouwen de macht op de wereld overnemen. Hoewel ze met De Macht bekend werd is juist Ongehoorzaam haar debuutroman. Deze publiceerde ze voor het eerst in 2006. Met Ongehoorzaam putte Alderman uit haar eigen geschiedenis. Alderman groeide op binnen een Joodse gemeenschap. De publicatie van Ongehoorzaam was voor haar het moment om zich af te scheiden van het geloof.

Ongehoorzaam is het verhaal over twee jeugdvriendinnen uit een hechte Joods-orthodoxe gemeente in Londen die door de dood van hun geliefde rabbijn herenigd worden. Een van deze vrouwen, Ronit, is de dochter van de overleden rabbijn. Ze heeft jaren geleden het Joodse geloof en de gemeenschap de rug toegekeerd en is naar New York verhuisd. Ze keert terug nadat haar vader is overleden en komt in huis te logeren bij haar neef en diens vrouw. Haar vroegere vriendin en stiekeme geliefde Esti. Een deel van de gemeenschap ziet Ronit liever gaan dan komen. Esti en Dovid zien Ronit liever blijven. Is hun verleden en vriendschap opgewassen tegen de strenge gemeenschap?

Een sterke rode draad in Ongehoorzaam is door Alderman weggelegd voor de Joods-orthodoxe gemeenschap. Dit uit zich in gedetailleerde omschrijvingen van rituelen rondom de Sabbat en wanneer iemand sterft binnen de gemeenschap. Maar ook in hoe de personages onderling met elkaar omgaan, de verhouding van mannen ten opzichte van vrouwen en van vrouwen onderling en wat er wel en niet mag op het gebied van relaties.

Binnen de setting van het geloof zijn de personages onwijs interessant uitgewerkt. Elk personage heeft een zekere mate van diepgang en met name de belangrijkste personages: Ronit, Esti en Dovid, zijn goed uitgewerkt. Ronit heeft een rijke geschiedenis binnen de Joodse gemeenschap waar zij niet meer achter kan staan en zich daarom distantieert. Esti durft die stap niet te nemen en kiest, in ogen van Ronit, voor een toekomst waar ze niet bij past. En Dovid is niet een typisch Joods-orthodoxe man, hij durft nadat Ronit terugkeert buiten de gebaande paden van het geloof te denken. Het is gemakkelijk om empathie te voelen voor de personages en ondanks de soms bekrompen idealen en houdingen van sommige (bij)personages is het moeilijk om ze te veroordelen: ondanks de beperkte setting is het gevoel van de personages heel herkenbaar voor iedereen.

Alderman weet met Ongehoorzaam een sterk verhaal neer te zetten over geschiedenis, geloof, hoop en liefde. Homoseksualiteit is een belangrijk onderwerp binnen Ongehoorzaam en stelt de hoofdpersonages voor moeilijke dilemma’s. De keuzes die ze maken hebben invloed op hun gehele leven en dat van de geloofsgemeente. Je voelt tijdens het lezen de continue aanwezigheid van de zwaarte van de keuzes op de schouders van Ronit en Esti. Met Ongehoorzaam heeft Alderman een waardig debuut geschreven. Een vlot weg te lezen verhaal waarin liefde en vriendschap een centrale rol spelen.

Recensie: Ongehoorzaam – Naomi Alderman

Ongehoorzaam

Naomi Alderman

15 oktober 2018

ISBN 9789025452711
    Uitgever Atlas
    320 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Wanneer een geliefde rabbijn overlijdt, komt diens dochter Ronit over uit New York en verheugt zich op het weerzien met vrienden uit haar jeugd in Hendon, een Londense wijk. Maar snel wordt duidelijk dat ze haar milieu ontgroeid is. Als Ronit haar jeugdvriendin Esti weer ontmoet, die een heel ander pad is ingeslagen, zien de twee vrouwen zich genoodzaakt hun verleden onder ogen te zien, evenals de moeilijke keuzes die zij afzonderlijk hebben moeten maken.

Naomi Alderman leeft zelfs in haar studententijd in Oxford de joodse wetten na en nam pas in 2006 afstand van haar religie met de publicatie van deze prachtig geconstrueerde debuutroman Ongehoorzaam.