• onze waardering

Recensie: Het keto-dieet compleet RECENSIE

Recensie: Het Keto-dieet compleet – Amy Ramos

Het lijkt wel een van de nieuwste dieettrends van 2019. Op verschillende blogs zijn er artikelen over te lezen en Youtubers maken er video’s van met before & after foto’s: Het keto dieet, oftewel het ketogene dieet. Zou het boek Het Keto-dieet compleet van Amy Ramos meer informatie verschaffen over dit bijzondere dieet en mij overhalen om het ook te proberen?

Op de cover wordt een voorproefje gegeven van het ketogene dieet, namelijk vet! Je ziet eieren, avocado’s, vette vis, vlees en boter (weet ik na het lezen van dit boek). Het belooft ‘simpel en snel’ te zijn, ‘in maximaal 30 minuten op tafel’ en vergeet niet ‘inclusief 14 dagen maaltijdplan’. Ook op de achterkant staan allerlei handige tips en weetjes die je helpen bij het volgen van het dieet. Zelf ‘De ketoleefstijl is nog nooit zo gemakkelijk geweest’. We gaan het uitzoeken!

Het Keto-dieet compleet bevat drie onderdelen, namelijk een hoofdstuk met meer tekst en uitleg over wat het dieet inhoudt, een tweeweekse maaltijdplan en tot slot recepten. Als eerste de achtergrond van het keto dieet. Voordat ik dit boek las had ik wel eens gehoord van het keto dieet, maar er schijnen best nog wel wat regeltjes aan te zitten. In de basis komt het dieet neer op het binnenkrijgen van calorieën die voornamelijk uit vetten bestaan. Vetten worden volgens Amy Ramos langzamer verteerd, geven een voller gevoel en aangezien mensen die dit dieet volgen daardoor minder calorieën binnenkrijgen maar toch langer vol zitten, minder de neiging hebben om te snacken en over het algemeen dus minder eten. Kortom, je lichaam ‘loopt’ op vet. En belangrijk daarbij is dat je lichaam, nadat je je koolhydraten drastisch hebt verminderd, je eigen opgeslagen vet ook gaat verbranden. Dit gebeurt als je in ‘ketose gaat’, zoals veel in dit boek wordt genoemd. Ik zal verder niet te veel in detail treden, maar dit wordt gezien als een moment waarop je lichaam vet gaat verbranden en niet meer afhankelijk is van koolhydraten. Hier zien mensen dan ook het grootste gewichtsverlies. 

Na het hoofdstuk met alle inhoudelijke informatie, is het daarna tijd om met het maaltijdplan aan de slag te gaan. Elk dagplan bestaat uit ontbijt, lunch, diner en twee snacks. Daarnaast is elke dag voorzien van het totaal aantal calorieën. Hierbij is het doel om 75% vet binnen te krijgen, 20% eiwitten en slechts 5% uit koolhydraten. Ook een boodschappenlijstje per week maakt onderdeel uit van het maaltijdplan.

Na het lezen van alle informatie was ik erg benieuwd naar de recepten. Elk mini-hoofdstuk (vlees, groente, etc.) is voorzien van prachtige fotografie, maar daar houdt het ook direct op en dat is een groot minpunt: de recepten zijn niet voorzien van een foto. Als je een recept maakt uit een kookboek is het toch ook altijd fijn om te zien of jouw recept er net zo uit ziet als het origineel. Daarnaast moet je van dit kookboek niet verwachten dat je allemaal complete maaltijden ziet. Dit doet de hoofdstukindeling ook al vermoeden, maar je kiest apart vlees en bijvoorbeeld groente. De toetjes zijn vanzelfsprekend wel weer één gerecht.

Zelf ging ik aan de slag met een ontbijt- en dinergerecht. Voor het ontbijt maakte ik eieren met avocado. In het boek las ik meerdere recepten waarin beide worden gebruikt, dus ik besloot er mijn eigen draai aan te geven. Een halve avocado, twee eieren, olie in de pan… en toen maakte ik de fout om beide te serveren op brood. Mijn brood bevatte namelijk zo’n 25 gram koolhydraten, wat neerkomt op mijn hele dagtotaal als het op koolhydraten aankomt. Dus technisch gezien zou dit passen in een ketogene dieet, maar in één klap had ik al mijn koolhydraten ‘verspeelt’. Smaakte goed overigens!

In een nieuwe poging om een recept volgens keto te maken, besloot ik biefstuk te maken met (peper)roomsaus en daarbij groente met knoflook en Parmezaanse kaas. Omgerekend kwam deze combinatie neer op 12% koolhydraten, 41% eiwitten en 47% vetten. Al iets meer in de richting dus. Had ik een vettere vleessoort gebruikt, dan was dit waarschijnlijk nog iets meer keto geweest. Ook hier weer, prima maaltje (alhoewel de hoeveelheid saus veel te veel was en erg rijk en vol).

Wat ik vond van Het Keto-dieet compleet van Amy Ramos? Het bleek toch iets mogelijker te zijn dan ik had verwacht. De regels zijn best wel streng en met name het lage percentage aan koolhydraten maakt het zo lastig vermoed ik. De Hollandse 'pot' bevat toch vaak aardappels en anders pasta of rijst. Bij Keto worden deze koolhydraten bijna helemaal geschrapt. Persoonlijk zou dit dieet niet bij mij passen, maar het bevat wel allerlei soorten voedsel wat mensen over het algemeen wel lusten, waardoor het iets makkelijker kan zijn om te volgen.

Recensie: Het Keto-dieet compleet – Amy Ramos

Het keto-dieet compleet

  • Auteur:

    Amy Ramos
  • Verschenen:

    11 december 2018
  • Uitgave:

    ISBN 9789021570785
    Uitgever Kosmos
    160 pagina's
  • Uitgever:

    Kosmos
  • Genre:

    Kookboeken
  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (0 stemmen)
  • Omschrijving:

    Het keto-dieet compleet van Amy Ramos vertelt je alles wat je wilt weten over één va de grootste dieettrends van het moment! Met dit eetpatroon, waarbij de focus ligt op koolhydraatarm en vetrijk eten, raak je snel je overtollige kilo's kwijt. Met deze internationale bestseller kan iedereen die wil starten met het keto-dieet direct aan de slag! Inclusief praktische informatie, 75 makkelijke recepten en een 14 dagen maaltijdenplan. Voor iedereen die moet of wil afvallen!

Meer info

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • Gezocht: nieuwe recensenten

  • How to: een geweldige recensie schrijven in 9 heldere stappen

  • Recensie: The Fault in our stars

  • Ule

  • Recensie: #Selfie

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen