Recensie: Pole position RECENSIE

Recensie: Pole position – Lex Pieffers

In Pole position van Lex Pieffers leven we mee met Janet Ross, een eigenwijze leerling-automonteur die werkt in een dubieuze garage in Glasgow, Schotland. Ze is gek op alles wat met auto’s te maken heeft en ze heeft haar Golf eigenhandig omgebouwd tot racemonster. Dat ze kan rijden als geen ander blijft niet onopgemerkt en haar baas geeft haar na werktijd daarom een baan als chauffeur. Helaas raakt Janet hierdoor betrokken bij illegale zaken en is ze zelfs medeplichtig aan de ontvoering van Sally Crespo, de dochter van de schatrijke Formule-1 baas Jo Crespo. Kan Janet nog een weg terugvinden uit dit gevaarlijke milieu of is zelfs zij niet snel genoeg?

Dat Pieffers in Pole position voor een vrouwelijke hoofdpersoon heeft gekozen, geeft het boek een origineel element. Hoeveel jongens dromen wel niet van de sportieve Golf GTI waarin zij rondscheurt? Het is haar dierbaarste bezit – op kat Billy na– en dat maakt de setting net even interessanter dan als het om een mannelijke hoofdpersoon zou gaan. Het is leuk om te lezen hoe ze zich staande houdt in een mannenwereld en dat de andere garagelieden haar maar een vreemde eend in de bijt vinden.

Minder aandacht is er besteed aan de persoonlijkheid van Janet. Op het eerste gezicht lijkt ze een rauwdouwer zonder emotie, maar gaandeweg ontdek je dat ze een vreselijk verleden heeft gehad. Op willekeurige momenten laat Janet vallen dat ze op jonge leeftijd is misbruikt, dat ze een kind kreeg op haar veertiende en dat de baby haar vervolgens werd afgenomen. Dit zijn levensingrijpende gebeurtenissen, maar ze worden en passant genoemd alsof ze geen enkele invloed hebben gehad op haar persoonlijkheid en op het verhaal in het algemeen. Dit is jammer omdat je als lezer zo niet echt een band kunt vormen met de hoofdpersoon.

Ook is een groot deel van het verhaal niet erg geloofwaardig. Het is nog tot daaraantoe dat Janet zich inlaat met criminelen om zo een extra zakcentje te verdienen, maar de manier waarop ze het later tegen hen opneemt is alles behalve aannemelijk. Ondanks haar harde buitenkant heeft ze een zachtaardig karakter, dit merk je bijvoorbeeld aan de onbeantwoorde brieven aan haar moeder. Die behoefte aan erkenning en waardering past totaal niet bij het gedrag dat Janet vertoont in sommige stukken van het boek. Alsof ze meerdere persoonlijkheden heeft die per passage naar voren komen.

Al met al is het een prima weg te lezen verhaal waar veel vaart in zit. De combinatie van het racethema en de vrouwelijke hoofdpersoon maakt Pole position een relevant boek voor een grote groep lezers. De plotselinge wisseling naar het perspectief van Jo Crespo in de tweede helft kan zorgen voor wat verwarring, maar uiteindelijk komen de verhaallijnen van Jo en Janet zonder veel moeite samen. Desalniettemin blijft er veel onbesproken en kan het bijna niet anders dan dat Lex Pieffers met een tweede deel op de proppen komt. Als dat boek de snelheid behoudt, maar iets meer aandacht besteedt aan de inhoud, zou het wel eens een winnaar kunnen zijn.

Recensie: Pole Position – Lex Pieffers

Pole position

1  2  3  4  5

Janet Ross is knap, elegant, maar vooral een stoere vrouw. Geboren en getogen in Schotland; het land van David Coulthard en Jackie Stewart. De morsige buitenwijk van Glasgow biedt te weinig kans voor Janet, het is er te klein voor haar ambities en jong als ze is, besluit ze het kansarme milieu achter zich te laten. Ze is volledig op zichzelf aangewezen maar
    weet zich zonder een noemenswaardige opleiding, maar met een diepgaande interesse voor techniek, verder te ontwikkelen als leerling-monteur bij een schimmige garage waar de klandizie vooral uit "zware jongens' bestaat. Ze betalen altijd in cash en schuwen alles wat met een bank te maken heeft.

Tijdens een personeelsfeestje bij een indoorkartcentrum zet Janet al haar collega's te kijk als ze elke race weet te winnen. Niemand komt haar voorbij! Haar talent blijft niet onopgemerkt. Niet veel later krijgt ze een klus aangeboden van iemand die haar ook die avond heeft zien karten. Achter het stuur van een snelle Range Rover is ze in haar element. Dat ze "s nachts leden van het inbrekersgilde naar dure wijken rijdt en ze na de klus weer ophaalt, ervaart ze als een spannende onderbreking van haar doorgaans slome leventje.

Maar echt "link' wordt het pas wanneer zij betrokken raakt bij een kidnapping van het 7-jarige dochtertje van Jo Crespo, de schatrijke eigenaar van een Formule 1-teamHoe tegenstrijdig het ook klinkt, haar criminele activiteiten zorgen voor een nauwelijks te bevatten toekomst, waar Janet Ross de wereld van de Formule 1 volledig op zijn kop zet.