Recensie: Verborgen levens RECENSIE

Recensie: Verborgen levens – Judith Lennox

Als Rose Martineau opeens aan het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw een huis erft van haar overgrootmoeder, gaat ze op onderzoek uit. Al snel blijkt dat haar oma een zus had, waar ze het bestaan niet van wist. Deze zoektocht is echter niet het enige dat Rose bezig houdt, ook haar eigen “perfecte” leventje staat op wankelen. Ze leert dat je alleen verder komt in het leven door vallen en opstaan en dat laatste is precies wat ze gaat doen.

Verborgen levens is de nieuwe historische roman van Judith Lennox. Het is wat je van haar mag verwachten: een goede roman, die vlot geschreven is, diepgang heeft en waarin alle emoties de revue passeren. Verborgen levens is een geweldige combinatie van totaal niet cliché met een beetje feelgoodcliché dat zeer gewaardeerd wordt. Hierdoor is Verborgen levens niet alleen historisch en romantisch, maar ook spannend.

Het boek leest vlot weg en vanaf bladzijde één zit je al in het verhaal. Judith Lennox wisselt tussen de jaren ’30 met Sadi en de jaren ’70 met Rose. Ze laat je teruggaan in de tijd van de chaos van de wereldoorlogen en de Grote Depressie, maar ook naar de tijd waarin de vrouwen nog niet geëmancipeerd waren. Er is in het boek dan ook een grote rol weggelegd voor de sterke, zelfstandige vrouw, maar niet op de vervelende manier. Judith Lennox laat zien dat als je iets wil veranderen, je er zelf voor moet werken.

Het is verbazingwekkend hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de jaren ’30, de jaren ’70 en nu. Dit alles komt naar voren door de mooie, poëtische schrijfstijl van Judith Lennox. Door de uitgebreide beschrijvingen voelt de lezer zich verbonden met de personages en de omgeving. Het is alsof je zelf terugreist in de tijd. Ze laat de lezer alle passie en vreugde, maar ook het verdriet voelen. Sommige zinnen blijven nog uren door je hoofd dwalen, omdat ze zo goed de emoties, het verdriet en de liefde, beschrijven. Die beschrijvingen, die bepaalde uitspraken, zijn de reden dat Verborgen levens met kop en schouder uitsteekt boven andere romans in het genre. Ze zijn zo kloppend en stralen zoveel kracht uit.

Al met al is Verborgen levens een nieuw meesterwerk. Het is precies wat je van een zeer goede roman verwacht: het verhaal geeft moed, deelt teleurstellingen en laat de lezer zien dat er een uitweg is door hard te werken. Tegelijkertijd is het verhaal afwisselend en tijdloos. Dit alles gecombineerd met een prachtige schrijfstijl, die literair en vlot is, maakt van Verborgen levens een nieuwe favoriet!

Verborgen levens

Judith Lennox

6 november 2018

ISBN 9789022584583
    Uitgever Boekerij
    480 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Na de dood van haar oma erft Rose Martineau tot haar grote verbazing een huis op het platteland van Sussex. Het mysterieuze huis was ooit van haar oma's jongere zus Sadie, over wie Rose tot voor kort nog nooit iets had gehoord. Wie was Sadie, en waarom had zij geen contact meer met haar zus? Rose' zoektocht naar de antwoorden brengt haar terug naar de jaren dertig van de twintigste eeuw.

Intussen heeft Rose in haar dagelijks leven ook genoeg te verwerken: haar bestaan wordt overhoop gehaald door een schandaal dat haar huwelijk dreigt te verwoesten. Verscheurd tussen heden en verleden ontdekt Rose dat ze pas aan haar eigen toekomst kan werken als ze de geheimen van Sadies verleden heeft weten te ontrafelen.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane