Recensie: Unf*ck je financiën RECENSIE

Recensie: unf*ck je financiën – Melissa Browne

In Unf*ck je financiën neemt Melissa Browne je mee in de wereld van het geld. In haar boek geeft ze lezers de kans hun financiën weer op orde te krijgen. Ze daagt je uit om je gedachten over geld indien nodig te veranderen, geeft praktische tips en inzichten. Dit alles zodat je financieel gezond kunt worden (of blijven). Met haar originele kijk op geld geeft Melissa Browne cijfers sex appeal. Unf*ck je financiën is een aanrader voor iedereen, financieel gezond of juist niet.

Boeken over geld, echt sexy is het niet. Financiën zijn ook vandaag de dag omgeven door verschillende taboes. Want zeg nou eerlijk: hoe vaak heb jij het met je vriendinnen over je echte financiële situatie? Melissa Browne start haar inspirerende boek met een persoonlijk voorwoord waarin ze ingaat op haar eigen financiële geschiedenis. En hoewel ze zelf een financiële achtergrond als accountant heeft, stond ze er nog niet zo heel lang geleden niet al te best voor. Ze besloot haar eigen geschiedenis uit te pluizen, startte vervolgens een aantal bedrijven, schreef wat boeken en trok zichzelf uit het financiële moeras waar ze in verzeild was geraakt.

Unf*ck je financiën is logisch opgebouwd. Na een uitleg over waarom we er volgens de schrijfster financieel zo'n puinhoop van maken ontleedt ze de verschillende aspecten aan geld. Naast het feit dat geld een moeilijk gespreksonderwerp blijkt, hebben we er allerlei aannames en cognities over. Door een financiële detox te doen (30 dagen geen onnodige zaken kopen, en nee schoenen zijn geen noodzaak) leer je volgens Browne meer over je relatie met geld en aannames die hierin een rol spelen. In plaats van geld te zien als opvuller van leegte, moedigt ze je aan te observeren en te noteren welke processen hierin een rol spelen. Daarnaast vraagt ze je stil te staan bij je lange termijn levensdoelen en de rol die geld hierin heeft. En dat levert best fascinerende inzichten op.

Hoewel de schrijfstijl van Browne soms wat kunstmatig aandoet neemt ze je wel mee. En dat is best bijzonder. Unf*ck je financiën is wat mij betreft dan ook een boek dat het lezen meer dan de moeite waard is. Het levert inzichten zonder taaie kost te worden. Een aanrader!

Unf*ck je financiën

1  2  3  4  5

Leer om financieel volwassen te worden en unf*ck niet alleen je financiën, maar je hele leven.
    Laten we eerlijk zijn: het in orde maken van financiën is voor (bijna) niemand een favoriete bezigheid. Het is niet leuk, en we lopen rond met verknipte ideeën over geld die een goede financiële basis in de weg staan. Melissa Browne daagt je uit en geeft praktische tips om je manier van denken over geld én je banksaldo ten goede te veranderen.
    Unf*ck je financiën helpt een financieel vangnet te creëren zodat je uiteindelijk financieel gezond kunt worden. Browne geeft heldere, duidelijke adviezen en vertelt hoe je slimme spaarrekeningen opent, de juiste investeringen doet en waarom budgetteren onverstandig is. Dit begint bij jezelf: je gedrag onder ogen zien, kijken naar wat jij belangrijk vindt, ontdekken waarom budgetteren onverstandig is, een bewuste consument worden, meer te weten komen over aandelen, huizenbezit, "seksueel overdraagbare schulden' en leren hoe je je financiële zaken nu écht goed regelt.