Recensie: De eeuwige tijd RECENSIE

Recensie: De eeuwige tijd - Deborah Harkness

Tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog ontmoet Marcus de vampier Matthew Clairmont. Hij doet Marcus een aanbod dat hij gewoon móét aannemen, wie wil er nou niet eeuwig leven? Helaas blijkt dat het leven van een vampier niet zo makkelijk is. Driehonderd jaar later ontmoet hij de knappe Phoebe. Ze willen nooit meer zonder elkaar leven en dus verandert Marcus haar in een vampier. Maar ook in de moderne tijd blijkt het behoorlijk moeilijk te zijn als nieuwe vampier en Marcus krijgt ook nog eens te maken met spoken uit zijn verleden.

Het leuke aan De eeuwige tijd van Deborah Harkness is dat je alle personages al kent en dat het lezen van het boek dus een beetje voelt als thuiskomen. Het is fijn om weer in iedereens leven te duiken en om erachter te komen hoe het met iedereen gaat na het einde van Het Boek des Levens. Zeker de fans van Matthew en Diana gaan genieten van De eeuwige tijd.

Ondanks dat De eeuwige tijd niet per se draait om Matthew en Diana spelen zij dus wel een grote rol in dit boek. Daarom is het echt belangrijk om de Allerzielen-trilogie te lezen voordat je aan De eeuwige tijd begint. Daarin maak je namelijk kennis met alle personages en ben je op de hoogte van alles wat er is gebeurd. Dit komt namelijk niet uitgebreid aan bod in dit boek.

De synopsis van De eeuwige tijd doet echter vermoeden dat het boek vooral de relatie tussen Marcus en Phoebe zal beschrijven. Dit is ook zeker een onderdeel van het verhaal, maar het gaat vooral over het verleden van Marcus en het gezin van Matthew en Diana. Dat is jammer, want eigenlijk wil je veel meer weten over de liefde die is ontstaan tussen Marcus en Phoebe. Waarom heeft zij haar menselijke leven opgegeven om een vampier te worden? Waarom is haar liefde voor Marcus sterk genoeg om eeuwig te willen leven? En waarom wil Marcus zijn leven voor altijd met haar delen?

Natuurlijk is het belangrijk om Marcus goed te leren kennen aan de hand van zijn jeugd. Hierdoor krijgt zijn personage diepgang van Deborah Harkness en zie je hem als persoon ontwikkelen. Dit onderdeel is dus ook zeker belangrijk en het is interessant om te lezen. Helaas was het verhaal over

Matthew en Diana een beetje te uitgebreid. Voor de fans van de Allerzielen-trilogie is het ontzettend leuk om te lezen hoe het met ze gaat, maar in De eeuwige tijd wil je gewoon meer lezen over Marcus en Phoebe!

Dat Deborah Harkness een professor geschiedenis aan een universiteit is, is duidelijk te merken. Er kwamen veel details over de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en de Franse revolutie naar voren en hierdoor was er een mooie mix tussen historie en fantasy in De eeuwige tijd. Wel werd het verhaal hierdoor af en toe een beetje langdradig waardoor je soms stukken oversloeg tijdens het lezen.

De eeuwige tijd van Deborah Harkness is fijn om een keertje te lezen als je terug wilt keren in de levens van Matthew en Diana. Het zit goed in elkaar en ook de personages hebben veel diepgang. Maar het verhaal komt echt langzaam op gang door de vele onnodige details (over onder andere de Amerikaanse geschiedenis) die verteld worden. En daarnaast mis je ook echt de actie en mysterie in het verhaal zoals wel het geval is in Allerzielen.

De eeuwige tijd

1  2  3  4  5

Eindelijk een nieuw boek van de auteur van de internationale bestsellertrilogie Allerzielen!

Op het slagveld van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog ontmoet de jonge chirurg Marcus MacNeil de mysterieuze Matthew Clairmont. Matthew doet Marcus een aanbod dat hij niet kan weigeren: een kans op een nieuw leven, een eeuwig leven. Marcus grijpt zijn kans, maar het leven van een vampier is niet zo zorgeloos als hij dacht.

Driehonderd jaar later valt hij als een blok voor de jonge Phoebe Taylor. Het lijkt het beste als Phoebe ook een vampier wordt, maar algauw blijkt dat het leven van een nieuwe vampier in het moderne Londen net zo zwaar is als in het Amerika van de 18e eeuw. Marcus realiseert zich dat de schaduwen waar hij driehonderd jaar geleden aan dacht te zijn ontsnapt, hen misschien wel eeuwig zullen achtervolgen.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox