Recensie: De Griezelbus 6 RECENSIE

Recensie: De Griezelbus 6 – Paul van Loon

In De Griezelbus 6 neemt schrijver Paul van Loon ons mee naar de voor de fans inmiddels bekende wereld van Onnoval en Liselore. Onnoval is een rustige jongen die graag verhalen en gedichten schrijft. Voor een schoolopdracht moest hij een gedicht schrijven en die gaat over Liselore. Het is een lief gedicht. Maar zijn aartsvijand Gino is jaloers en probeert op alle mogelijke manieren tussen Onnoval en Liselore te komen. Onnoval wordt er zo boos van, dat hij een verhaal schrijft waarin het slecht afloopt met Gino. Maar wanneer de verschrikkelijke Feluci het verhaal in handen krijgt, heeft het er alle schijn van dat het precies zo zal aflopen met Gino als Onnoval heeft beschreven. Het wordt een bloedstollende race tegen de klok als Onnoval nog iets wil veranderen om Gino te redden.

Als Griezelbus-maagd kan De Griezelbus 6 wat onduidelijk beginnen. Het begint bij hoofdstuk 77 en er wordt meteen op de eerste pagina al teruggegrepen naar pagina 208 van De Griezelbus 5. Als lezer raak je wellicht in verwarring: want moet je de eerdere boeken uit de reeks eerst hebben gelezen? Of maakt het niet uit?

Google geeft iets meer duidelijkheid: in De Griezelbus 6 gaat het over de jeugd van Onnoval, de periode die Paul van Loon alleen in De Griezelbus 4 1/2 beschreven had. Het is de basis van De Griezelbusfilm, die enkele jaren geleden uit kwam. Zoals Paul van Loon zelf zegt: ‘Als de film van de Griezelbus er niet geweest was, dan had ik dit boek nooit geschreven...’. Je kunt het boek dus best lezen zonder de kennis van de eerste vijf boeken.

De Griezelbus 6 is eerder verschenen in een ‘filmeditie’. Met een foto op de cover en geen illustraties in het boek, een beetje een buitenbeentje ten opzichte van de eerdere delen van De Griezelbus. Deze nieuwe uitgave heeft een prachtige cover - gemaakt door Ien van Laanen - en het binnenwerk van Caren Limpens is helemaal prachtig. De tekeningen in het boek illustreren het verhaal op geweldige wijze en geven het verhaal nog een extra griezelig tintje.

Niet dat Paul van Loon illustraties nodig heeft om een verhaal griezelig te maken. Dat kan hij zelf al heel goed. Als lezer waan je jezelf echt even in de griezelige wereld van Onnoval. Soms bekruipt je zelfs het gevoel dat Paul van Loon niet zozeer die ‘Andere Werkelijkheid’ bij elkaar gefantaseerd heeft, maar dat het stiekem echt bestaat. Zo levensecht beschrijft hij die wereld. En dat gevoel maakt De Griezelbus 6 nog een beetje griezeliger. Want van Loon kan ongelooflijk spannende verhalen schrijven, vanaf pagina 1 is het al spannend en het wordt met elke pagina een beetje spannender. Hij bouwt de climax dus echt op. Wanneer Onnoval en Liselore in de bus zitten om hun klasgenoten te redden, zit je zelf ook met hartkloppingen en samengeknepen billen.

Hoewel het een jeugdboek is, kunnen volwassen het ook prima lezen. Want er zit ook de nodige humor in. Zo komt er een schrijver op bezoek in de klas van Onnoval en die heeft een wel heel bekende naam. En het is geen boek waar alles in uitgespeld wordt, om de jeugdige lezer veel uit te leggen. Met deze vaart, humor én de spanning is het boek ook geschikt voor de wat oudere lezer.

Paul van Loon is geen onbekende in de schrijversscene. Hij schreef meer dan 100 boeken en van Loon staat bekend als de geestelijk vader van Dolfje Weerwolfje en de Griezelbus-reeks. Ook schreef hij het immens populaire Raveleijn, dat nu bekend is als parkshow van de Efteling. Het is dan ook niet gek dat er meerdere boeken van Paul van Loon verfilmd of bewerkt zijn naar een televisieserie.

De Griezelbus 6 stelt niet teleur. Voor een doorgewinterde griezelverhalen-lezer is het een fijn verhaal met veel vaart. Voor de meer beginnende lezer bloedstollend spannend en geen leesvoer om vlak voor het slapen gaan te lezen. Maar het lezen is wel een goed idee, want Paul van Loon creëert een wereld waar je sowieso wil rondkijken. Al was het maar voor even...

Griezelbus - De Griezelbus 6 [editie Van Laanen]

1  2  3  4  5

Zesde deel in de spannende Griezelbus-reeks van Paul van Loon.

Op een dag komt een beroemde schrijver op bezoek in de klas. 'Dus jij wil schrijver worden?' zegt hij tegen Onnoval. 'Zorg dan dat je verhaal niet in handen valt van F-e-r-l-u-c-i! Hij kan verhalen namelijk echt laten gebeuren. En dat is levensgevaarlijk...'

Onnoval schrijft graag griezelverhalen. Maar ook een lief gedicht voor Liselore. Gino is jaloers. Hij pest Onnoval en samen met zijn maten lokt hij hem in de val. Onnoval neemt wraak met een nieuw verhaal: Een schoolreisje naar de Andere Werkelijkheid. Het schoolreisje met de Griezelbus zal voor Gino vreselijk aflopen. Ferluci krijgt het verhaal in zijn klauwen; het wordt werkelijkheid! Tenzij Onnoval met hulp van Liselore het verhaal terug steelt en er een ander einde aan schrijft. De klok tikt...