Recensie: Nicolas en de verdwijning van de wereld RECENSIE

Recensie: Nicolas en de verdwijning van de wereld – Anne Eekhout

Nicolas en de verdwijning van de wereld gaat over de achtjarige Nicolas die groot fan is van stripfiguur en superheld De Adelaar. Wanneer het verontrustende nieuws komt dat er een zwart gat onderweg is naar de aarde en dit het einde van de mensheid dreigt te worden, is Nicolas van plan om alles op alles te zetten om deze ramp te voorkomen. Maar hoe red je de wereld als achtjarige?

Anne Eekhout beschrijft in Nicolas en de verdwijning van de wereld wat het uitzicht van het einde van de wereld doet met de samenleving en wat voor effect dit heeft op een individu. Dit doet zij op een realistische en geloofwaardige wijze, waardoor de lezer direct in het verhaal wordt meegezogen. Het verhaal wordt op een eenvoudige manier vertelt, zonder onnodige verfraaiing. Het is echter niet kinderachtig. Verder wordt gebruik gemaakt van rake observaties en messcherpe redenaties. Nicolas ziet alles, maar oordeelt niet. Daarnaast is Nicolas en de verdwijning van de wereld op een compacte manier geschreven. Dit zorgt ervoor dat er meer verteld wordt, dan daadwerkelijk wordt gedaan. Het boek bestaat dan ook uit verschillende lagen en bevat psychologische diepgang. Dit zorgt ervoor dat de lezer daadwerkelijk aan het denken wordt gezet. Mede doordat het vanuit de ik-vorm verteld wordt, leeft de lezer direct mee in het verhaal en krijg je het gevoel in dezelfde situatie te zitten. Het zorgt ervoor dat je wil blijven lezen en wilt weten wat er gebeurt met Nicolas en de rest van de wereld.

Hoewel de spanning niet steeds overduidelijk aanwezig is, voelt de lezer wel de spanning en de angstaanjagende, beklemmende sfeer waarin Nicolas en de verdwijning van de wereld zich afspeelt. Wanneer het zwarte gat steeds dichterbij komt, neemt de wanhoop en het verdriet toe. Het is dus geen typische thriller, maar speelt zich vooral binnen de hoofd van de lezer af. Anne Eekhout maakt gebruik van prachtige beeldspraak, waardoor de spanning tot in de diepste vezels van de lezer doordringt. Het is bijzonder hoe Anne Eekhout het voor elkaar krijgt om de gedachtegang en belevingswereld van een achtjarige zo goed te omschrijven en de lezer door de ogen van een achtjarige te laten kijken. Nicolas wordt beschreven als een zachtaardige, dappere jongen die altijd blijft zorgen voor zijn zusje, ouders en vrienden. De manier waarop het karakter van het jongetje wordt omschreven zorgt ervoor dat de lezer niet anders kan dan van deze jongen te gaan houden.

Kortom vertelt Anne Eekhout in Nicolas en de verdwijning van de wereld een bijzonder verhaal dat de lezer nog lang nablijft. De schrijfster hanteert een bijzondere schrijfstijl waardoor de lezer dicht op het verhaal zit. Het boek raakt de lezer in het diepst van zijn ziel en zorgt voor stof tot nadenken.

Nicolas en de verdwijning van de wereld

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Hoe red je de wereld als jongen van acht?

De achtjarige Nicolas heeft alle stripboeken over De Adelaar, een superheld die het opneemt tegen bovennatuurlijk sterke vijanden, al honderd keer gelezen. Zijn vader werkt hard, zijn moeder heeft haar eigen problemen en is vaak onbereikbaar voor Nicolas. Op een doodgewone middag komt er een verontrustende boodschap: een zwart gat is onderweg naar de aarde. De kans dat de mensheid en alles daaromheen zal worden weggevaagd is groot. Nicolas, worstelend met het verschil tussen fantasie en hoop, besluit net als De Adelaar alles op alles te zetten om de ramp af te wenden. Maar hoe red je de wereld als je acht bent?