Recensie: Blonde Dolly RECENSIE

Recensie: Blonde Dolly – Tomas Ross

Hannah Fridman werkt als verpleegster-in-opleiding bij de Nebo. Op een avond wordt daar een man opgenomen die een hartaanval heeft gehad. Hannah herkent hem meteen aan de brandplek in zijn gezicht. Dit is de man die haar vader in 1943 heeft verraden aan de Duitsers. Ze is vastberaden hem te doden, maar daarin blijkt ze niet de enige te zijn. Hannah komt hierdoor op het spoor van een jonge vrouw, die een dubbelleven in Den Haag blijkt te hebben. Wat is haar motief precies?

De thrillers van Tomas Ross worden meestal factie genoemd. Oftewel: fictie gebaseerd op feiten in waargebeurde, onopgeloste affaires. Dat geldt ook voor zijn nieuwste boek Blonde Dolly. Voordat dit verhaal daadwerkelijk begint, worden de verschillende personages uit het boek aan de lezer voorgesteld. Hierbij maakt de auteur onderscheid tussen waargebeurde en fictieve personen. Dat is handig voor de lezer, want dan weet je meteen wie er echt hebben bestaan en wie in het verhaal bijgeschreven zijn.

Je leest het verhaal vanuit verschillende personages, met name Hannah en Dolly. Boven elk hoofdstuk staat vermeld vanuit wie het geschreven is. Dat kun je wel goed gebruiken, vooral in het begin van het boek. Dan krijg je namelijk vrij veel informatie te verwerken. Er worden veel namen, bijnamen en gebeurtenissen genoemd. Die informatie heb je nodig om het verhaal uiteindelijk goed te kunnen begrijpen, maar het zorgt er wel voor dat je in eerste instantie niet goed weet waar het allemaal naartoe gaat. Is het nu een verhaal over de mysterieuze dood van Blonde Dolly? Of gaat het juist meer om de wraakactie van Hannah Fridman?

Hoe verder je leest in Blonde Dolly, hoe meer duidelijkheid je krijgt. Dat neemt echter niet weg dat je af en toe terugbladert naar het begin van het boek om te kijken welk personage nu in het boek erbij wordt gehaald. Dat haalt je dan weer even uit het verhaal en dat is jammer. Ondanks dat weet Ross zijn lezers wel voldoende te boeien. Dat komt met name door de vraag hoe het met Dolly af zal lopen. Door de flaptekst weet je dat ze onder raadselachtige omstandigheden dood is aangetroffen. Je bent vooral heel benieuwd of je gaat ontdekken wat er nu precies gebeurd is op 31 oktober 1959 en wie er verantwoordelijk voor is.

In het nawoord verduidelijkt Ross het een en ander over Blonde Dolly en het onderzoek naar haar dood. Hij laat hierin onder meer weten dat hij voor dit boek noodgedwongen meer dan gewoonlijk zijn toevlucht heeft moeten zoeken in speculaties en veronderstellingen. Dat is een mooie toevoeging aan het verhaal.

Recensie: Blonde Dolly – Tomas Ross

Blonde Dolly

1  2  3  4  5

Zestig jaar na haar dood is de naam Blonde Dolly nog springlevend. Al decennia zoeken politiemensen en journalisten naar haar moordenaar. Haar moord is een raadsel, een mysterie, zoals Sebilla Niemans alias Blonde Dolly dat zelf ook was. Een prostituee aan de zelfkant van Den Haag, maar getrouwd met een violist van het gerenommeerde Residentie Orkest. Ze reisde naar Londen, Antwerpen en Parijs en overnachtte met rijke en prominente Nederlanders in chique hotels.

De vragen rond haar raadselachtige dood op 31 oktober 1959 zijn nooit beantwoord. Waarom leidde de hoofdcommissaris van Den Haag zelf het onderzoek? Hoe kwam Dolly aan een fortuin aan geld en huizen? En waar is haar beruchte blauwe boekje gebleven waarin ze de namen van haar clientèle zou hebben genoteerd?