Recensie: Bodyguard 6 - Voortvluchtig RECENSIE

Recensie: Bodyguard 6 - Voortvluchtig – Chris Bradford

Voortvluchtig is het 6e deel in de Bodyguard-serie van Chris Bradford. Eerder kon je op Chicklit al lezen over deel 1 Gijzeling, deel 2 Losgeld en deel 3 Hinderlaag. Ondertussen zijn ook boeken 4 Doelwit en 5 Huurmoord uitgebracht. En nu is er dan Voortvluchtig, het voorlopig laatste deel van de serie. Ook in dit boek volgen we natuurlijk Connor Reeves. Na een mislukte missie keert hij terug naar het hoofdkwartier van Bodyguard. Hier blijkt dat de basis is aangevallen en dat zijn mede bodyguards zijn ontvoerd. Deze aanval leidt hem naar Shanghai, waar hij zowel zichzelf, zijn vrienden en de wereld zal moeten redden tegen de vijandige Equilibrium.

Zoals gezegd is Voortvluchtig onderdeel van een boekenserie van Chris Bradford. Alhoewel je sommige boeken uit de Bodyguard-serie prima los van elkaar kan lezen, is dat voor dit 6e deel niet het geval. Dit boek bouwt voort op kleine verhaallijnen uit alle eerdere delen. Het is dus een aanrader om je vast te klampen aan de gehele serie, maar dat is absoluut geen straf.

Voortvluchtig is weer erg goed in het genre Young Adult. Kenmerkend voor Chris Bradford is het talent om diepgaande, complexe verhaallijnen te bouwen die toch gemakkelijk leesbaar zijn voor jongeren. Dit boek is in het bijzonder een aanrader om jongeren, meisjes maar ook zeker jongens, aan de boeken te krijgen! Zoals je gewend bent van de eerdere boeken van deze schrijver, kent ook dit boek weer de nodige plottwists en verschillende lagen in het verhaal. Zo wordt Connor op de proef gesteld over wie hij wel en niet kan vertrouwen, wanneer er mogelijk een verrader is in de Bodyguard organisatie. En wanneer hij niet meer kan bouwen op zijn basis, is hij volledig aangewezen op zichzelf en zijn ene rugzak met handige gadgets.

Chris Bradford zet de lijn van de eerdere boeken in deze serie voort door weer een stevig en avontuurlijk plot neer te zetten. Deze keer met op de achtergrond Shanghai. Na achtervolgingen in de jungle, in limousines en op cruiseschepen gaan we ditmaal op een riksja proberen te overleven. Het is mooi hoe de schrijver deze omgeving van marktkraampjes, smalle straatjes en vele toeristen weet te benutten ten goede van het verhaal. Dit maakt dat dit Bodyguard boek als 6e deel nog absoluut niet gaat vervelen. Chris Bradford gebruikt het goed werkende en welbekende Bodyguard-recept voor dit boek, maar blijft dus ook vernieuwen en hierin origineel. Ook is er een mooie balans in de andere personages in het boek. Oude bekenden, en favorieten, Amir en Charley komen terug, net zoals Kolonel Black natuurlijk. Een nieuw personage, en gelijk favoriet, is Zhen de Riksja chauffeur die zich in het geweld stort.

Is Voortvluchtig nu echt het laatste deel uit deze spannende serie? Volgens Chris Bradford ligt dat helemaal aan de fans. In zijn dankwoord schrijft hij dan ook: “Er is een deur op een kier gezet naar verdere avonturen, maar het is aan jullie, mijn lezers, om dit te laten gebeuren”

Bodyguard 6 - Voortvluchtig

1  2  3  4  5

Nadat een missie tragisch verkeerd afloopt, keert Connor Reeves in schande terug naar het hoofdkwartier. Maar dan blijkt dat deze geheime locatie is aangevallen en dat zijn collega-rekruten zijn ontvoerd. Connor wordt met spoed naar China geroepen. Wanneer hij in Shanghai arriveert, ontdekt hij dat hij het doelwit is van een afrekening door Equilibrium, de clandestiene organisatie die hem al langer dwarszit. Met een aanzienlijk geldbedrag op zijn hoofd, slaat Connor op de vlucht door een vreemd land, voor een vijand waarvan hij vrijwel niets weet.