Recensie: De aanloopman RECENSIE

Recensie: De aanloopman – Martine de Jong

De aanloopman is de tweede roman van Martine de Jong. De ik-persoon is Johanna Schoonbrood, een weduwe van middelbare leeftijd die, sinds haar twee volwassen dochters in Amsterdam zijn gaan wonen, alleen woont op het Groningse platteland bovenop de gasbel. Op een dag staat daar echter de aanloopman aan de deur, Kasper de Vries. Hij belt zomaar aan met de vraag of ze werk voor hem heeft, trekt bij haar in en doet allerlei klusjes in en om het huis.

Het eerste deel van De aanloopman gaat vooral over haar nieuwe leven met Kasper en de relatie die zich tussen hen gaat ontwikkelen. Daarnaast gaat het ook over familieperikelen: het (soms moeizame) contact met haar dochters, je mening als moeder over de (partner)keuzes van je dochters. Situaties die herkenbaar kunnen zijn en ook realistisch overkomen. Er lijkt ogenschijnlijk weinig te gebeuren, maar wanneer je als lezer op een punt komt dat je je afvraagt waar het verhaal verder heen gaat is daar een plottwist die het verhaal mysterieus en ongrijpbaar maakt. Wat is er gebeurd en wat is er aan de hand? Wie is Kasper en wat komt hij eigenlijk doen? Dit geeft spanning aan het verhaal en maakt het door de gebeurtenissen (waar onder andere buitenproportioneel grote insecten een rol spelen) ook wat bizar.

De aanloopman is een mooie mengeling van feitelijke en actuele gebeurtenissen (de situatie rondom de gasbel in Groningen) en fantasie, waarbij je je overigens af kunt vragen waar feiten overgaan in fantasie, want in hoeverre zijn wij van alles op de hoogte?

De schrijfstijl van Martine de Jong is te omschrijven als verfrissend, vlot, luchtig en met enige humor. Het boek leest gemakkelijk weg en de vele conversaties maken het levendig.  Er zit, met name na de plottwist, een behoorlijk vaart in het verhaal. Uiteindelijk zelfs iets te veel vaart, waardoor het einde abrupt overkomt en naar mijn mening afbreuk doet aan het verhaal, wat jammer is. Het verhaal is aan het eind van het boek wel afgerond, maar er had wellicht meer uitgehaald kunnen worden.

Kortom, De aanloopman is een prettig leesbaar, maar vooral verrassend boek. Verrassend door de plotselinge wending in het verhaal en de combinatie van realistische en bizarre situaties. Ondanks het einde toch zeker de moeite van het lezen waard.

De aanloopman

Martine de Jong

21 november 2018

ISBN 9789057599231
    Uitgever Podium
    235 pagina's

Podium

1  2  3  4  5

Johanna leidt een veilig, teruggetrokken bestaan op het uitgestrekte Groninger platteland. Haar dochters zijn verhuisd naar Amsterdam, haar echtgenoot is al twintig jaar dood. Op een maartse winterdag staat er een jonge man voor haar deur, als een verdwaalde hond. Johanna laat hem binnen – niet alleen in huis, maar ook in haar leven. Dat de komst van Kasper niet alleen haar eigen bestaan opschudt, maar onderdeel is van iets groters, realiseert ze zich pas veel later.
    De aanloopman is een tragikomische roman over afzondering en familieperikelen, tegen het decor van de Groninger gasbel.