Recensie: Op jouw bruiloft RECENSIE

Recensie: Op jouw bruiloft – Carson McCullers

Frankie Addams leven staat niet alleen op z’n kop, het zit in een stroomversnelling, draaikolk en vrije val ineen. Waarom? Dat weet ze zelf ook niet. Het is 1944, de wereld staat aan de vooravond van het einde van de oorlog en de lente duurt lang en de zomer is idioot en warm. Niets lijkt meer te kloppen. De twaalfjarige Frankie voelt zich ontheemd in haar eigen leven. Ze hoort nergens bij, is kind noch vrouw en dan gaat ook nog haar broer trouwen. Ineens beseft ze dat daar voor haar de oplossing ligt. Eindelijk heeft ze een doel.

Carson McMuller wordt geroemd om haar oeuvre en ook dit boek wordt omschreven als een coming of age waarin de hoofdpersoon slechts een onderdeel van het grotere verhaal over het leven zelf is. In Op jouw bruiloft weet ze op zeer beeldende wijze de strubbelingen van een pubermeisje te verweven met een wereld die voor grootse veranderingen denkt te staan. Helaas is het ongedurige karakter van Frankie iets te prominent aanwezig waardoor de diepte niet geraakt wordt en het slechts een verhaal blijft over een meisje dat met zichzelf  overhoop ligt.

Op jouw bruiloft wordt verteld vanuit de derde persoon met Frankie als focus en bestaat uit drie delen. Ieder deel staat voor een verandering in Frankies leven en ook haar naam veranderd per deel als teken dat ze zich weer een stukje heeft ontwikkeld. Het eerste deel richt zich vooral op ‘hetgeen er is gebeurd’, waarvan niemand eigenlijk echt weet wat dat is. Dat wordt wel iets te lang gerekt, terwijl in het derde deel gebeurtenissen ineens zo snel gaan dat het lijkt alsof er stukken worden overgeslagen.

Niet het verhaal zelf, maar de rijke, beeldende schrijfstijl voert de boventoon in Op jouw bruiloft. Carson McMuller maakt veelvuldig gebruik van kleur, geur en geluid, alleen is daarin niet consistent in vergelijking met de rest van het verhaal. De luchten zijn herhaaldelijk lila paars als een geranium of zilvergrijs als een omgekeerde spiegel. Stemmen bloeien en een opengesneden keel lijkt op een brabbelende bloedende mond. Dit alles in combinatie met personages die ook al veel aandacht willen en een interessant verhaal, maakt het tot een kakofonie aan beeldspraak.

De personages komen daardoor ook niet goed tot hun recht. Bovendien worden ze met eenzelfde stijl omschreven zodat ze eerder karikaturen worden dan mensen van vlees en bloed. Zo voelt de erotische spanning die gesuggereerd wordt tussen Frankie en haar zesjarige neefje niet geloofwaardig en mist de chemie tussen Frankie en Bernice volledig. Bernice daarentegen is wel sterk als stereotype zwarte kokkin in een wit gezin. De overige personages krijgen te weinig ruimte. De familie van Bernice is tamelijk ingewikkeld maar haar neefje Honey kan gezien worden als de nieuwe generatie ‘zwarten’. Zijn verhaallijn gaat echter zo snel dat het al voorbij is nog voordat hij daadwerkelijk stond.

Een ander minpunt in Op jouw bruiloft is de suggestie in een aantal gebeurtenissen. Die worden zo dik aangezet, maar gaan uiteindelijk als een nachtkaars uit. Het is inherent aan het thema van het verhaal, maar na een aantal keer lijkt het eerder alsof Carson McMuller de spanningsboog wil rekken in plaats van dat er echt een doel achter zit. Dat is jammer want in de kern ligt er een heel mooi verhaal en is het intrigerend om de overgang van meisje naar vrouw parallel te trekken met een wereld die reikhalzend uitkijkt naar het einde van de oorlog.

Op jouw bruiloft schets een intrigerend tijdsbeeld waarbij de emoties van een twaalfjarige representatief zijn voor een wereld die zich aan een oorlog ontworsteld. Helaas dreigt het onder te gaan in overdaad.

Op jouw bruiloft

1  2  3  4  5

Het gebeurt allemaal in die ene idiote zomer van 1944. Frankie Adams, een tomboy van twaalf, zit in de keuken bij Berenice Sadie Brown, de zwarte kokkin, met haar neefje John Henry West van zes, die de hele ruimte ondergekliederd heeft met rare kindertekeningen. Ze beseft dat ze nergens deel van uitmaakt, niet van een club, niet van een familie. Ze hoort nergens bij.

Voor Frankie, eenzaam en in de war, draait de hele zomer om de bruiloft van haar broer Jarvis. Ze wil er zo graag bij horen dat ze wel verliefd lijkt op zijn trouwerij. Ze hoopt met de beide aanstaanden nog lang en gelukkig te leven…

Carson McCullers, die beroemd werd met Het hart is een eenzame Jager, schreef een roman over het universele thema van eenzaamheid en verlangen. Net als haar andere boeken is de coming of age van haar hoofdpersoon slechts onderdeel van een groter verhaal over niets minder dan het leven zelf.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk