Recensie: Dex over vrienden en andere bagage RECENSIE

Recensie: Dex over vrienden en andere bagage - Marijke Pelgrim

“Je doet niets waardoor mevrouw Vonk ook maar enige aanleiding heeft om te twijfelen aan het uiterst positieve beeld dat ik tijdens de rapportvergadering van jou ga schetsen.’ Hij stak zijn hand naar me uit. ‘Ik wil honderd procent inzet van je. Is dat een deal?’…‘Deal,’ zei ik. (pag. 10)

Dex zit in de brugklas van het Apollo College, en hoewel hij genoeg vrienden heeft worstelt hij met het zware leven van een tiener. Als blijkt dat hij te veel onvoldoendes heeft om over te kunnen naar het volgende jaar. bedenkt hij samen met zijn mentor, Meneer Hendriks, een plan. Vanaf dat moment doet hij er alles aan om betere cijfers te halen. In plaats van zijn tijd te besteden met zijn vrienden moet hij zijn energie stoppen in het maken van huiswerk en het leren voor toetsen.
Helaas komen zijn goede voornemens in gevaar naarmate de schoolreis naar Engeland dichterbij komt. Samen met zijn vrienden bedenkt Dex een plan om een koffer vol eten mee te smokkelen. Zal het hem lukken zijn goede gedrag voort te zetten én zijn vrienden te behouden?

Dex over vrienden en andere bagage is het tweede deel in de boekenserie over de tiener Dex en de avonturen die hij beleefd met zijn vrienden Luuk, Brian, Freddy en Wahid.
Het boek is makkelijk te lezen door de korte hoofdstukken en het vlotte taalgebruik. Je leest het verhaal alsof Dex het rechtstreeks aan de lezer vertelt, vlak nadat de gebeurtenissen plaatsvinden. Het is een makkelijk verhaal om te volgen en de personages zijn grappig en herkenbaar, zeker voor tieners. Hierdoor is het boek zeer geschikt voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar.
Ook het gebruik van moderne dingen zoals ‘hip taalgebruik’ en Whatsapp-screenshots zijn een leuke toevoeging die zorgen voor veel herkenning bij jongeren.

Auteur Marijke Pelgrim is docent op een middelbare school en ze weet haar ervaringen in het lesgeven goed te gebruiken. Ze lijkt precies te weten hoe de tieners denken en de problemen die Dex heeft op school (maar ook thuis of met zijn vrienden) zijn heerlijk herkenbaar. De band tussen Dex en zijn vrienden, maar ook tussen Dex en zijn docenten zijn geloofwaardig en op een mooie manier beschreven.

Hoewel het boek leuk was om te lezen en de korte hoofdstukken er voor zorgen dat het boek makkelijk te volgen is, lijkt er weinig te gebeuren. Het hele boek draait voornamelijk over de aanloop naar het schoolreisje en het lijkt soms een beetje raar dat één koffer zo veel problemen en spanning met zich meebrengt. Waar de gebeurtenissen rondom school en de typische puber problemen erg interessant zijn, lijkt de hele fixatie rondom een koffer vol met snoep kinderachtig en onbelangrijk, ondanks dat dit een verhaal over tieners is. De ontknoping was naar mijn mening ook een beetje een tegenvaller, al zat er wel een mooie moraal aan het verhaal.

Dex over vrienden en andere bagage is een grappig boek dat makkelijk weg leest en prima werkt voor wat 'lees vermaak'. De personages zijn herkenbaar maar een beetje oppervlakkig. Ondanks dat Marijke Pelgrim duidelijk bekend is met de wereld van tieners, mist het boek helaas een diepere laag.

Dex - over vrienden en andere bagage

1  2  3  4  5

Het tweede deel in de serie over brugklasser Dex!

Dex zit in de brugklas. Met zijn vrienden Brian, Wahid, Luuk en Freddy heeft hij het prima naar zijn zin, zeker nu ze bijna op schoolreis gaan naar Engeland. Dex' cijfers zijn nog niet om over naar huis te schrijven en zijn gedrag is ook voor verbetering vatbaar. Gelukkig kan Dex het goed vinden met zijn mentor, meneer Hendriks. Dex belooft hem dat hij zich de rest van het jaar voor 100% zal inzetten, zodat hij straks over kan naar de tweede. Maar dat blijkt lastig vol te houden als Dex ook een afspraak maakt met zijn vrienden. Een afspraak over een koffer vol snoep, energydrink en chips die meegesmokkeld zal worden naar Engeland. Dex wil zijn vrienden niet teleurstellen, maar meneer Hendriks ook niet. Wat stopt hij uiteindelijk in zijn koffer?