Recensie: Koning in het noorden RECENSIE

Recensie: Koning in het noorden – Femke Roobol

In zestiende eeuws Denemarken groeit kroonprins Christian op van eigenwijs jongetje tot koning. Na het overlijden van zijn vader, heerser over Denemarken, Zweden en Noorwegen, moet Christian proberen het rijk bijeen te houden. Zijn grote liefde en minnares, Duveke uit Holland, staat hem bij. Maar van de koning wordt verlangd om te trouwen met een prinses wegens diplomatieke redenen. Christian krijgt tijdens zijn heerschappij te maken met rebellies en opstandelingen, volgelingen en verraders. Wie kan hij vertrouwen? Christian moet de juiste keuzes maken om een goed en sterk heerser te zijn en blijven over zijn rijk. Maar lukt hem dat wel? Kan hij kiezen tussen zijn idealen en zijn kroon?

Koning in het noorden is een prachtig geschreven historische roman over het leven van de koning van Denemarken. Het gaat over liefde, verraad, strijd en vertrouwen. Dit verhaal laat sterk de menselijkheid van een koning als Christian naar voren komen. De keuzes waarvoor hij staat en de gedachten en handelingen die daarop volgen. Een mooie zoektocht over wie er te vertrouwen is en wie misbruik maakt van positie en macht. Auteur Femke Roobol, van onze eigen Hollandse bodem, laat in deze roman zien dat deze koning niet alleen een machtig man is die heerst en beschreven wordt zoals in de ‘grote geschiedenis’, maar juist slechts een persoon is die gebukt gaat onder zijn positie en de verwachtingspatronen waaraan hij dient te voldoen. Roobol verdeelt de verhaallijn mooi tussen Christian en twee sterke Hollandse vrouwen die naar Denemarken overkomen. Sigbrit en Duveke, moeder en dochter, weten diep het hart van Christian te raken. Eén als zijn geliefde en minnares, de ander uiteindelijk als een belangrijke raadgeefster en de moeder die hij niet echt heeft gekend. Bij liefde komt al snel verdriet kijken, een van de vele thema’s die mooi door Koning in het noorden verweven is.

Dit shakespeareaanse koningsdrama is door Roobol stijlvol geschreven en volgt chronologisch het leven van de eigenlijke hoofdpersoon, Christian, en de twee vrouwelijke karakters. De twee Hollandse vrouwen heeft Roobol een sterk en eigenzinnig karakter toegeschreven die een mooie afwisseling vormen in het verhaal, maar die het bovenal aanvullen en dynamisch maken. Koning in het noorden zit vol met mooie beschrijvingen over situaties, gedachten en plaatsen. De historische context is verhelderend en interessant beschreven. De hoofdstukken lezen bovenal erg gemakkelijk weg en Roobol heeft daarmee een erg prettige schrijfstijl die menigeen erg zal aanspreken. Het is voor de lezer namelijk niet moeilijk om zich goed te kunnen verplaatsen in een van de personages door de levendige bewoordingen. Bijzonder is het hoe Roobol de lezer aanzet om bovenal begaand te kunnen zijn met het eigenzinnige en koppige karakter van Christian. Bovendien zitten door heel Koning in het noorden vele beschrijvingen verweven over het dagelijks leven van de gemiddelde mens in onder andere Amsterdam, op zee of in Denemarken. Dit geeft de lezer goede inzichten over de tijdsperiode en geografie.

Al met al is Koning in het noorden een interessant, stijlvol en aantrekkelijk verhaal die de lezer nog best even bij blijft. Roobol heeft ook weer dit verhaal geschreven met een flinke dosis inlevingsvermogen die sterk overgedragen wordt op de lezer. Dit is een historische roman over menselijkheid, levensvragen en historie.

Koning in het noorden

1  2  3  4  5

Een shakespeareaans koningsdrama aan het Scandinavische hof Denemarken, zestiende eeuw. Christian weet wat zijn taak in het leven is: de troon overnemen van zijn vader en heersen over Denemarken, Noorwegen en Zweden. Maar 's nachts, alleen in het donker, voelt hij zich onzeker. Adel en kerk doen er alles aan om zijn macht te beperken, of hij nu een kroon draagt of niet. Wie kan hij vertrouwen? De enigen van wie hij zeker is zijn twee Amsterdamse burgervrouwen en zijn Vlaamse koningin Elisabeth. Wanneer zijn Amsterdamse minnares Duveke sterft en hij op zijn kwetsbaarst is, cirkelen zijn tegenstanders als wolven rond hun prooi. Hij moet al zijn kracht gebruiken om de macht te behouden waarvoor hij heel zijn leven heeft gestreden en leunt daarbij extra sterk op de raad van Duvekes moeder Sigbrit. Wat blijft behouden? Zijn idealen of zijn kroon?
    Femke Roobol (1966) schrijft met veel inlevingsvermogen over mensen en de levensvragen waarmee zij worstelen, in een historisch decor. Omdat de feiten juist moeten zijn, doet ze veel archiefonderzoek en bezoekt zij historische plekken. Eerder schreef ze de succesvolle romans De laatste winter, Springtij, Tropenjaren, Tulpenliefde en De erfenis van Mozart.