Recensie: Vroeger was alles anders RECENSIE

Recensie: Vroeger was alles anders – Korneel de Rynck

De meesten van ons zullen zich de jaren ’50 van de vorige eeuw niet kunnen voorstellen. Hoe was het leven dan voor de Belgen?. In de reis naar het verleden starten we met de voeding van de mens. Wat aten de Belgen toen? Het aanbod aan voedingsproducten was veel beperkter en dat zorgde ervoor dat de ‘patatten troef waren’. Dit en nog veel meer weetjes over groenten, fruit, vlees en brood komen in het eerste hoofdstuk aan bod. Daarna gaat het verder over wonen, huishouden, opvoeding, seksualiteit, mobiliteit, communicatie, gezondheid, werk en vrije tijd.

In tien thema’s neemt Korneel de Rynck  ons mee naar die vervlogen tijden en schetst hij een beeld dat veel aha-momenten teweeg brengt. Iemand die naast de lezer zit, zal enkele malen opgeschrikt worden door de kreten die uitgeslaakt worden. ‘Ohja!’ ‘Nee?’

Ook al is het grotendeels onbekend terrein, sommige zaken zijn algemeen bekend of kunnen we ons nog herinneren van ‘vroeger’ (de hoeveelheid herinneringen zullen afhankelijk zijn van de leeftijd van de lezer). Om het allemaal zo samengevat te zien worden in een boek zorgt ervoor dat je een volledig beeld krijgt.

Genieten van gluren in het verleden. Zo kan je Vroeger was alles anders het beste benoemen. En wat kan een mens meer entertainen dan kijken hoe andere mensen leven? Toch is het meer dan dat. Het is een waardevol stukje geschiedenis. Het dagelijkse leven is ingrijpend veranderd en af en toe terugkijken, laat ons nadenken over het feit over hoe snel onze omgeving evolueert. Als we er over zestig jaar nog mogen zijn, zal het dan ook interessant zijn om terug te kijken op hoe we nu leven? De jeugd van de toekomst zal zich dan misschien ook verbazen over hoe wij nu zo ‘primitief’ kunnen leven. De vraag rijst natuurlijk of we het primitief mogen noemen. Elke tijd heeft zijn eigen bijzonderheden en het geluk van de mens is niet altijd recht evenredig met het aantal technische snufjes dat men tot zijn beschikking heeft.

Vroeger was alles anders is een boek dat geschikt is voor elke lezer. De talrijke zwartwit foto’s schetsen een prachtig beeld. Sommige foto’s zijn erg gemoedelijk en huiselijk, andere zijn weer gebruikt als promotie voor een bepaald product, maar toch stralen ze allemaal de tijdsgeest uit. Het begint eigenlijk al met de cover, de postbode die over de snelweg fietst. Diezelfde snelweg die een aantal pagina’s verder getoond wordt op een drukke zomerse dag, waarbij het verkeer op de beide weghelften dezelfde richting uit gaat om files te voorkomen. Onvoorstelbaar is dat nu! En toch is er bewijs van!

De neutrale schrijfstijl doet alle eer aan de informatie die verstrekt wordt in het boek. De sporadische kwinkslag van de auteur zorgt voor een glimlach op het gezicht van de lezer en houdt het geheel levendig genoeg om met plezier door te lezen. Af en toe zijn er bladzijden die een opeenstapeling lijken van weetjes en dan krijg je wel heel veel gegevens te verwerken. Dit laatste lijkt er de reden van te zijn dat Vroeger was alles anders ook uitermate geschikt is om in afzonderlijke hoofdstukken te lezen. Je kan het op je nachtkastje neerleggen en over een langere periode af en toe een aantal bladzijden lezen. En als je ’s avonds naar een feestje moet, doe je even wat inspiratie op in dit boek zodat je ook wat te vertellen hebt.

Alle elementen uit het dagelijkse leven van de mens in de jaren ’50 komen aan bod en zorgen voor een nostalgisch beeld. Vroeger was alles anders katapulteert je in een tijdscapsule terug naar het verleden en laat je al je zintuigen werken. Je proeft, ruikt, ziet en hoort de smaken, geuren, kleuren en geluiden van een omgeving die niet gedomineerd wordt door futuristische technologie. Stop met wat je aan het doen bent, neem een pauze en laat je meevoeren op het trage tempo dat de mens toen noodgedwongen opgelegd werd. Als je daarna terugkeert in de tegenwoordige tijd, is het maar de vraag of je dat als een verademing ziet.

Vroeger was alles anders

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Sinds de golden sixties nam de welvaart in België spectaculair toe en veranderde het dagelijks leven op alle vlakken.
    Als kind van de moderne tijd heeft historicus en schrijver Korneel De Rynck nooit iets anders gekend.
    Maar hoe zag het leven eruit vlak voor die stroomversnelling, ingeluid door Expo 58?
    'Vroeger was alles anders' reconstrueert in woord en beeld het leven aan het einde van de jaren vijftig. Het brengt voor even de oude tijd, de jaren stillekes, terug.
    Dit boek gaat over schepjes cichorei in de koffie, buurtcinema's en stoffige kolenkachels. Maar ook over telegrammen, bedevaarten naar Lourdes en toiletten buiten het huis. Vroeger was alles anders. Of toch zeer veel.

Verrassend voor jongere generaties, en heel herkenbaar voor wie een dagje ouder is.