Recensie: Iskari 2 – De gevangen koningin RECENSIE

Recensie: Iskari 2 – De gevangen koningin – Kirsten Ciccarelli

Wie  het eerste boek van Iskari, De laatste Namsara, gelezen heeft, koestert wellicht niet onterecht hoge verwachtingen over Iskari 2: De gevangen koningin. Auteur Kirsten Ciccarelli moest dan ook stevig uit de hoek komen om hieraan tegemoet te komen. Wie had verwacht dat Asha opnieuw de hoofdrol zou spelen in dit verhaal, keek wellicht verbaasd op bij het lezen van de achterflap. Het is immers Roa, één van de nevenpersonages uit deel één, die centraal staat.

Jaren geleden stierf Essie, de zus van Roa, in een tragisch ongeluk. Dax, die nu koning is van Figaard en getrouwd met Roa, was daar verantwoordelijk voor. De jonge koningin kijkt toe hoe Dax zich aan al zijn beloften om de rechten van de Struiklanders te garanderen, lijkt te onttrekken en dan doet zich een mogelijkheid voor om al het onrecht ongedaan te maken en de ziel van haar zus te redden, alles wat ze daarvoor moet doen is de koning vermoorden.

Waar er in De laatste Namsara een grote focus lag op actie en draken, ligt die in Iskari 2: De gevangen koningin vooral op de geschiedenis tussen Roa en Dax en alle politieke intriges en verwikkelingen waar Roa doorheen het verhaal geen duidelijke kijk op blijkt te hebben. Het is een heel ander vertelperspectief, maar daarom niet minder interessant. De lezer komt veel te weten over de band tussen Roa en Essie en de gecompliceerde houding tegenover Dax. Roa is geen gemakkelijk personage om te doorgronden, maar wel even gemakkelijk om van te houden als van Asha.

Wat het universum van Kirsten Ciccarelli zo bijzonder maakt is de mythologie en het geloofssysteem die ze heeft gecreëerd. Het zit vol verhalen en een vleugje magie. Die verhalen zitten echter achter een sluier en treden niet al te expliciet op de voorgrond. De auteur gebruikt een vrij poëtische vertelstijl die de plot alleen maar ten goede komt en metaforisch is. Het is een meeslepend verhaal dat ook zonder een flinke dosis actie intrigerend werkt en de lezer pagina na pagina voortdrijft.

Iskari 2: De gevangen koningin is een origineel vervolg dat de nadruk legt op vriendschap, familiebanden en dat uiterlijke schijn soms bedriegt. Het is een heerlijk boek voor iedereen die genoten heeft van het verhaal over Asha en Torwin. Om de personages en de verhaallijn goed te begrijpen is het wel noodzakelijk om op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen in De laatste Namsara, anders gaat er toch wel wat van de chemie in de het verhaal verloren. Ciccarelli heeft zich echter uitstekend van haar taak gekweten en opent zonder moeite opnieuw de poorten van Firgaard en het omliggende Struikland.

Iskari 2 - De gevangen koningin

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Er waren eens twee zussen, die door een bijna onbreekbare band voor eeuwig aan elkaar verbonden waren. Als ze boos werden, versplinterden spiegels. Als ze blij waren, bloeiden er bloemen. Het was magie waar ze zuinig op waren, totdat Essie omkwam bij een vreselijk ongeluk, en haar ziel in deze wereld werd opgesloten.

Roa komt uit de Struiklanden, een gebied dat jarenlang is onderdrukt door de koning van Firgaard. Het leek dan ook de perfecte kans toen Dax, haar jeugdvriend en kroonprins van Firgaard, haar om hulp smeekte om zijn vader af te zetten. Roa beloofde Dax en zijn zus Asha te helpen met een leger, als hij haar koningin zou maken.
    Nu is Roa een ongeliefde struiklanderkoningin, ver van huis en getrouwd met de jongen die verantwoordelijk was voor het ongeluk van haar zusje. En het ergste: Dax komt zijn gemaakte beloften niet na, en haar volk lijdt nog steeds.
    Dan doet zich een kans voor om alles recht te zetten, een kans voor Roa om te ontsnappen, haar volk te redden en haar zus te wreken.

Ze hoeft alleen maar de jonge koning te vermoorden.