Recensie: Ons gaat het in ieder geval nog goed RECENSIE

Recensie: Ons gaat het in ieder geval nog goed – Ingrid Hoogendijk

In 1922 verhuist de Nederlandse Michiel Hoogendijk, die werkzaam is als stoffenhandelaar, naar het landgoed Schakenhof gelegen in de Duitse provincie Oost-Pruisen. Michiel, zijn vrouw en zeven kinderen gaan een bewogen tijd tegemoet waarin het nationaalsocialisme en de Tweede Wereldoorlog een grote rol spelen. In dit boek maakt een bundeling van de vele brieven die tussen de familieleden heen en weer werden gestuurd duidelijk wat de oorlog met hen deed als familie.

Dat jaren aan research voorafgingen aan het verwezenlijken van Ons gaat het in ieder geval nog goed, moge duidelijk zijn. Ingrid Hoogendijk vult 411 pagina’s met de bewegende en emotionele geschiedenis van haar familie. In het boek haalt ze vele brieven aan die heen en weer werden gestuurd en foto’s verscherpen het beeld dat je krijgt van dit gezin.

Het is indrukwekkend hoe het Ingrid Hoogendijk is gelukt om de uitgebreide verzameling van brieven van haar grootouders, diens kinderen en kennissen aan elkaar te bundelen tot dit verhaal. Om te zorgen dat je als lezer de brieven begrijpt en weet waar ze over gaan, vult Ingrid dit aan met noodzakelijke informatie. Nogmaals, het is indrukwekkend hoe Ingrid deze informatie heeft vergaard en hier een goed te volgen verhaal van heeft gemaakt in de onstuimige tijd.

Ons gaat het in ieder geval nog goed doet veel meer dan alleen de geschiedenis van de familie Hoogendijk vertellen. Door de correspondentie van de familieleden aan elkaar als rode draad te gebruiken, krijgt het boek karakter. De gebeurtenissen roeren je en dit zou minder het geval zijn wanneer je een toch wel zakelijk geschreven geschiedenisboek zou openslaan. Dit boek roept emoties op en je voelt tijdens het lezen de onmacht die de gezinsleden gevoeld hebben.

Ons gaat het in ieder geval nog goed is wel een verslag waar je je hoofd goed bij moet houden. Er worden vele namen genoemd, waardoor je makkelijk de draad (even) kwijt kunt raken. Daarbij komen veel beweeglijke gebeurtenissen uit de geschiedenis aan bod, wat er ook voor zorgt dat je goed moet opletten om alles te kunnen blijven begrijpen.

Ons gaat het in ieder geval nog goed is een ontroerend verhaal van hoe een familie zich staande probeerde te houden voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Petje af voor Ingrid Hoogendijk, die alle correspondentie tussen de familieleden bundelde tot een ontroerend en levendig verslag.

Ons gaat het in ieder geval nog goed

1  2  3  4  5

In 1922 kwam de Rotterdamse stoffenhandelaar Michiel Hoogendijk in het bezit van het landgoed Schakenhof in Oost-Pruisen. Daar beleefde hij met zijn vrouw en zeven kinderen de opkomst van het nationaalsocialisme, de oorlog, de komst van de Russen en de ondergang van het Derde Rijk. Ruim tien jaar geleden kwam zijn kleindochter, Ingrid Hoogendijk, in het bezit van een omvangrijke verzameling brieven. Het waren de brieven die de gezinsleden elkaar schreven in die roerige tijd. Dit boek vertelt het aangrijpende verhaal van een familie die door oorlog verscheurd raakt, alsook het verhaal van Oost-Pruisen, een land dat uit ons collectieve geheugen verdwenen is.