Recensie: Kauwgum en ander Kattenkwaad RECENSIE

Recensie: Kauwgum en ander Kattenkwaad – Ate de Jong

Na een tragisch ongeluk met een worm, besluit de 9-jarige tweeling Loïs en Samson een begraaffeest voor hem te organiseren. Niet snel daarna volgen nog een heleboel andere, onschuldig vermoorde, insecten. Maar wanneer ze voor hun moeder een huwelijkscadeau moeten kopen, besluit de tweeling om hun begraaffeesten publiek te maken en er zo geld mee te verdienen. Door hun succesvolle feesten, krijgen hun gemene stiefbroers echter een heel nieuw idee. Wat als ze nu eens grotere dieren voor meer geld begraven?

Kauwgum en ander Kattenkwaad begint als een heel banaal verhaal. Een beetje stom zelfs. Het is heel chaotisch, er gebeurt een heleboel tegelijkertijd en er wordt in het begin niet zoveel uitleg over alles gegeven. Het wordt gelukkig naarmate het verhaal vordert wel allemaal een stuk duidelijker en vallen de puzzelstukjes in elkaar. Ook lezen we afwisselend om het hoofdstuk uit het standpunt van of Loïs of Samson. Dit is echter niet zo goed aangegeven en zeker in het begin heel verwarrend. Maar ook naarmate het verhaal vordert, kan je je al eens vergissen uit wiens standpunt je nu eigenlijk aan het lezen bent. Het is dus heel begrijpelijk dat je als kind na een paar pagina’s zou afhaken.

Echter, na een paar pagina’s in het verhaal, begint het boek een stuk spannender te worden. De tweeling komt in een benarde situatie te zitten, die eigenlijk nog redelijk realistisch blijft. Het lukt Ate de Jong om emoties bij de lezer op te wekken, waardoor die toch moet verder lezen op dat moment. Het lukt haar om ons vrolijkheid, verdriet en vooral onrechtvaardigheid te laten voelen doorheen het verhaal. Doordat ze die gevoelens zo goed gebruikt in Kauwgum en ander Kattenkwaad, wordt het op het einde van het boek meer dan enkel een verhaal over het begraven van insecten. We leren stil te staan bij de dood en wat het juist inhoudt. Het fijne is dat dit op een heel kindvriendelijke manier gebracht is, maar ook volwassenen kan ontroeren.

Ate de Jong heeft de tweeling erg leuk uitgewerkt. Hoewel ze heel verschillend zijn, voel je dat ze die speciale ‘tweelingsband’ met elkaar hebben. Ook haar andere personages hebben felle persoonlijkheden. En hoewel de meeste volwassenen wel extreem gemeen kunnen zijn, geeft het wel die extra dimensie aan dit kinderboek om ons in te leven in het verhaal. En natuurlijk heb je ook nog die lieve oma’s en opa’s, die kunnen we niet missen!

Met de leuke prentjes en het banale, maar toch emotionele verhaal weet Ate de Jong met Kauwgum en ander Kattenkwaad een mooi kinderboek neer te zetten. Als je de eerste pagina’s doorgeraakt, kom je in een leuke, maar ook herkenbare, wereld terecht en houd je zeker fijne herinneringen over aan dit boek!

Kauwgum en ander kattenkwaad

1  2  3  4  5

Geestig leesboek over een vindingrijke tweeling en een uit de hand gelopen plan, voor kinderen vanaf 9 jaar.

De tweeling Samson en Loïs heeft iets geweldigs bedacht: begraaffeesten organiseren voor kleine beestje, zoals hommels of regenwormen. Hiermee willen ze geld verdienen om een huwelijkscadeau voor hun moeder te kunnen kopen. De feesten zijn een groot succes. Maar hun aanstaande stiefbroers ruiken groter geld... als er grotere dieren begraven kunnen worden. Huisdieren. Algauw komt in het dorp een kanarie op vreemde wijze om het leven...