Recensie: Portiek zeezicht RECENSIE

Recensie: Portiek zeezicht – Annejan Mieras

Fenna woont samen met haar mama in Portiek Zeezicht. Ze wonen daar natuurlijk niet alleen. Je hebt enkele studenten, de Poolse Janek, tante Afiba, verhuizer Sjaak, de begrafenisondernemer… en sinds kort ook de mysterieuze Benedict met zijn dochter Charlie. Er gebeuren gekke dingen in de portiek, die ervoor zorgen dat Fenna op onderzoek uitgaat. Naast haar onderzoek moet Fenna ook school trotseren, met de gemene Tess, en bovendien nog haar vader die ver weg woont en geen tijd voor haar heeft…

Portiek Zeezicht van Annejan Mieras is een jeugdboek dat vooral alledaagse dingen beschrijft. Verwacht zeker geen grootse dingen, spannende avonturen of levensgevaarlijke queesten, want die zal je niet vinden in het boek. In het boek zoekt Fenna naar een manier om met allerlei moeilijke dingen in het leven om te gaan. Haar ouders zijn gescheiden, ze wordt gepest op school… Het zijn thema’s waarmee (helaas) heel wat kinderen geconfronteerd worden. Het feit dat veel kinderen zich in dit boek zullen herkennen, is wel een pluspunt.

Naast moeilijke thema’s zoals pesten en scheidingen, krijgen uiteraard ook heel wat positieve thema’s aandacht in Portiek Zeezicht. Ook vriendschap en familie zijn belangrijk, en dan vooral de vraag: wat zijn vrienden en familie nu juist? Tot slot krijgt diversiteit ook een belangrijke plaats in het boek. In de portiek kan je heel wat verschillende individuen vinden, en dat vindt Fenna heel leuk. Er zijn kort gezegd heel wat boeiende thema’s in het boek die kinderen laten nadenken en waarvan ze iets kunnen leren!

Het einde van het boek is hartverwarmend. Er is een mooie boodschap voor de lezer, een goede moraal. Niet alleen aan het einde, maar ook de rest is doorspekt met innige en lieve momenten die je hart doen smelten. De frisse en eerlijke blik van Fenna zijn immens leuk om over te lezen! Fenna beleeft heel wat grappige momentjes, die ook nog eens op kindermaat geschreven zijn. Ik ben er zeker van dat de jonge lezers Fenna (samen met alle andere personage) meteen in hun hart zullen sluiten!

Ik wil eindigen met een kleine bezorgde noot over het huiswerk van Fenna. In verschillende fragmentjes krijgt Fenna bepaalde huistaken mee van de meester, maar geen enkele taak heeft Fenna uiteindelijk volledig en/of juist ingediend. Van één huistaak snap ik waarom dat zo is (en als je het boek leest zal je weten welke huistaak ik bedoel), maar die andere taken had Fenna volgens mij zeker kunnen maken. Ik weet niet of het expres zo is geschreven, maar die nonchalance had ik liever niet gezien!

Portiek Zeezicht van Annejan Mieras is een jeugdboek vol humor en hartverwarmende momenten over de alledaagse moeilijkheden van een jong meisje.

Portiek Zeezicht

1  2  3  4  5

Fenna woont met haar moeder in een portiekflat. Haar vader zit in hun oude huis in de polder vooral hoofdpijn te hebben en gevoelig te zijn. Dus Fenna moet het hier maar zien te redden. En dat is niet zo makkelijk met een pestkop als Tess in de klas en een onmogelijke huiswerkopdracht.
    Gelukkig zijn er de mensen van de portiek: de nieuwsgierige zussen Bakker, de studenten, de begrafenisondernemer en zijn vrouw, de Poolse Janek, verhuizer Sjaak, de kleurrijke tante Afiba en sinds kort de mysterieuze Benedict. Met zulke buren valt genoeg te beleven!
    Er gebeuren namelijk vreemde dingen in de portiek. Fenna heeft er haar handen aan vol!
    En dan staat er op woensdagmiddag ook steeds een boos meisje voor de deur...