Recensie: Uiterste dagen RECENSIE

Recensie: Uiterste dagen - Ferdinand Lankamp

Het verhaal van zijn overgrootvader Edvard houdt een jonge historicus bezig. Zijn overgrootvader werd voor de keuze gesteld of hij zijn land, Finland, wou dienen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.

De Finse burgeroorlog van 1918 is nog niet zo lang geleden en de nieuwe oorlog haalt pijnlijke herinneringen boven. Ook bij boer Edvard Haga. Een oude bekende doet een beroep op de diensten van de boer. Wat zal Edvard doen? Gaat hij in op de vraag van de oude bekende? Als hij hierop in gaat, wat brengt dat teweeg in zijn gemeenschap? Welke offers moet hij hiervoor brengen?

Uiterste dagen is de debuutroman van Ferdinand Lankamp. De historicus mengt fictie en werkelijkheid om zo een verhaal te vertellen. In de roman mengt Lankamp twee hoofdstukken, namelijk “1940” en “later”. In de hoofdstukken van 1940 vertelt de auteur het verhaal van boer Edvard die met zijn paard naar de winteroorlog trekt in Karelië. Die hoofdstukken zijn vlot geschreven en je wordt meteen meegezogen in het verhaal. Je voelt de onmacht van boer Edvard wanneer de oude bekende een beroep doet op zijn diensten. Verder in de roman neemt Lankamp een tweede verhaallijn op en hij doopt die hoofdstukken om tot “later”. In deze hoofdstukken vertelt hij in het heden het verhaal van een historicus die op zoek gaat naar de waarheid en leugen achter het familieverhaal. De allereerste keer dat de auteur de overgang maakt tussen 1940 en later moet je er enorm aan wennen. Je bent niet meteen mee met het verhaal dat zich afspeelt in het heden en je moet het hoofdstuk twee keer lezen om het te snappen. Verder zijn de hoofdstukken “later” minder vlot geschreven en springt de schrijver van de hak op de tak. Deze hoofdstukken doen ook afbreuk aan het verhaal. Het verhaal van Edvard zou beter tot zijn recht komen als de auteur de hoofdstukken van het heden zou weg laten. Nu krijg je het gevoel dat hij zijn ervaring en zoektocht wel wil delen, maar alles zo snel mogelijk wil vertellen.

De keuze van de cover van Uiterste dagen doet eer aan het verhaal van Edvard. Een boer die met zijn paard naar de oorlog trekt en heel wat twijfels heeft. Het is een sobere cover van twee paarden en boeren, maar het is wel aantrekkelijk. De cover zet aan tot het lezen van het verhaal.

Je merkt dat Uiterste dagen de debuutroman is van Ferdinand Lankamp. Op zich heeft de auteur heel sterke passages in het boek en anderzijds heeft hij ook zwakke passages. De schrijver heeft veel talent maar het komt nog niet volledig tot uiting. Nochtans is Ferdinand Lankamp een schrijver die we in de gaten moeten houden. Omdat er nog verbetering mogelijk is aan de roman, geef ik het boek drie hartjes.

Uiterste dagen

1  2  3  4  5

Eind 1939 vallen de Russen Finland binnen. Drie maanden later houdt het Finse leger nog steeds stand tegen de enorme Russische overmacht, maar hoelang nog? Ver achter het front merkt boer Edvard Haga dat de oorlog zijn hechte gemeenschap onder zware druk zet en dat wonden van vroeger worden opengereten, de Finse burgeroorlog van 1918 is immers nog niet zo heel ver weg. Pijnlijke herinneringen komen op, zeker wanneer een oude bekende een beroep doet op Edvards trouwe diensten. Uiterste dagen is niet zomaar een historische vertelling: de trotse boer Edvard kampt met vraagstukken die op alle tijden van toepassing zijn. Wat mag Edvards gemeenschap van hem verwachten en welke offers mag hij brengen om zijn gemeenschap te verdedigen? Heeft hij, terugkijkend op zijn leven, wel de juiste keuzes gemaakt? Uiterste dagen onderzoekt in hoeverre mensen een afspiegeling zijn van hun omstandigheden; en of het ooit echt mogelijk is om het verleden los te laten.