Recensie: Het Circus RECENSIE

Recensie: Het Circus – Jonas Karlsson

In het boek Het Circus gaat de ik-persoon samen met zijn vriend Magnus naar het circus. Magnus besluit om mee te doen aan een goochel act en hij verdwijnt door een spiegel. Echter komt Magnus niet meer terug en de ik-persoon gaat verbijsterd terug naar huis. Dan krijgt de ik-persoon vreemde telefoontjes. Degene die de ik-persoon belt praat niet, maar hij ademt wel. Wat is er aan de hand?

Het Circus is een bijna absurdistisch boek en liefhebbers van dit genre en fans van Jonas Karlssen kunnen hun hart ophalen aan dit boek. Ondanks dat het boek meer de literaire kant op gaat blijft het ook voor de leken van dit genre een goed boek om te lezen. De tekst is vlot en boeiend geschreven zonder al te veel in details te treden. Hierdoor lees je Het Circus in één ruk uit.

Het absurdistische zit hem in meerdere aspecten van het boek. Het begint meteen al met de verdwijning van de vriend van de ik-persoon. Als lezer wil je weten wat er gebeurd is. Tijdens het lezen weet de auteur je steeds meer aan het twijfelen te brengen: is er wel echt iets gebeurd? Is er wat er gebeurd is wel de waarheid of is er iets heel anders aan de hand? Ook de vreemde telefoontjes die de hoofdpersoon krijgt zijn vrij absurdistisch. Al snel begint de hoofdpersoon, die een grote liefde voor muziek heeft, ook te communiceren met de andere persoon aan de lijn. Dit doet hij door muziek af te spelen. De andere persoon aan de lijn antwoordt vervolgens ook weer met een nummer waardoor er zo als het ware een muzikaal gesprek ontstaat. Deze stukken zijn misschien wel het interessants om te lezen. Als lezer probeer je te achterhalen welk gesprek er gevoerd wordt en welke betekenis erachter zit.

Het eind van het boek zal je met open mond lezen. De ontknoping zal nog lang nagalmen in je gedachten. Er is echter geen ‘definitief’ einde, de auteur laat het eind deels open voor eigen interpretatie, al stuurt hij je wel op een bepaalde gedachte aan.

Het Circus is een bijzonder, uniek maar bovenal absurdistisch boek die liefhebbers van (literaire) romans zeker kunnen waarderen. Eén tip: lees de achterkant van het boek niet voordat je er aan begint. Met name de laatste zin vond ik persoonlijk een spoiler en zorgt ervoor dat het eind van het boek minder heftig is dan als je er blanco in zou gaan.

Recensie: Het Circus – Jonas Karlsson

Het circus

Jonas Karlsson

15 januari 2019

ISBN 9789025448554
    Uitgever Atlas
    160 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De hoofdpersoon is – als vanouds bij Karlsson – ook nu weer een jonge man, single, houdt van muziek en struint vaak rond in de plaatselijke platenzaak, werkt in een broodjeszaak, en maakt zich niet al te veel zorgen over de dag van morgen. Tot hij op een dag met vriend Magnus het circus bezoekt, en zijn vriend tijdens een goochelact verdwijnt – en ook niet meer terugkomt. Vanaf dat moment ontvangt hij regelmatig telefoontjes, waarbij niet gesproken wordt, maar hoort hij nu iemand ademen aan de andere kant van de lijn? Hij besluit muziek op te zetten voor de stille beller, en op een gegeven moment antwoordt de beller met zíjn muziek. Dan blijkt dat de hoofdpersoon zelf Magnus heet…

Kom binnen in het universum van Jonas Karlsson, waar alles normaal lijkt, maar ook niets is wat het lijkt