Recensie: Dodelijke ambitie RECENSIE

Recensie: Dodelijke ambitie – Andre Hoogeboom

Wanneer Forster racing op het punt staat om failliet te gaan, koopt de steenrijke William Beck zich in om het raceteam naar de top te brengen. Beck is eigenaar van het softwarebedrijf Dottcom, maar beschikt over geen enkele kennis van de Formule 1. Hij besluit om de Finse ex-autocoureur Kalle Alhainen in te schakelen als nieuwe teamleider en hoopt op deze manier binnen een jaar de top van de autoraces te bereiken. De ambities van beide mannen zijn uitermate groot, maar hoe ver moet je gaan om de top te bereiken?

Dodelijke ambitie is het thrillerdebuut van Andre Hoogeboom. De auteur schreef eerder de boeken Formule 1 en Max. Deze werden door het lezerspubliek zeer goed ontvangen. De grote passie voor het Formule 1 spektakel is in alle drie de boeken duidelijk zichtbaar. Slechts weinig schrijvers durven het aan om fictie aan de Formule 1 te verbinden. De angst voor ellenlange races op papier zou de lezer kunnen afschrikken. Hoogeboom heeft een dappere poging gedaan om te laten zien dat er ook andere keuzes gemaakt kunnen worden.

Wie zich nooit verdiept heeft in de autoraces krijgt in Dodelijke ambitie een zeer gedetailleerd beeld van wat er zich achter de schermen afspeelt in het populaire racecircuit. De wereld van het grote geld, gaat gepaard met afgunst en bedrog. Een mooi gegeven voor een thriller, zou je denken. Helaas blijven de bloedstollende momenten uit en staat de spanning continu op een laag pitje. Ga je het verhaal analyseren dan concludeer je dat de proloog hiermede verantwoordelijk voor is.

Veel schrijvers beginnen hun boek met een proloog om de lezer direct in het verhaal te trekken.

Soms is een proloog overbodig, maar in Dodelijke ambitie zou je het als een spoiler kunnen betitelen. Na het lezen van de proloog weet je direct hoe het verhaal zal eindigen. De schrijver heeft hier gekozen voor een terugblik en dat neemt al de helft van de spanning weg.

Nog even hoop je dat de spanning opduikt in een van de personages. Dillema’s die uitgespeeld worden in de binnenwereld van een van de hoofdfiguren. Ook dat blijkt helaas niet het geval.

Van geen enkel personage is een duidelijke achtergrond beschreven. Als lezer weet je graag hoe die enorme ambitie uiteindelijk tot stand is gekomen.

Had Beck een moeilijke jeugd en heeft hij zich daardoor omhoog tot de top van de zakenwereld gevochten of was het een kind van rijke ouders en werd hij door zijn voorname familie door dubieuze praktijken naar voren geschoven? De achtergrond van de hoofdpersoon is vaak zeer bepalend voor de keuzes die hij of zij maakt. De schrijver laat ons in het ongewisse en dat maakt het verhaal vlak.

Dodelijke ambitie maakt als thriller geen grote indruk. Voor de Formule 1 liefhebber zal het boek, mede door de goede kennis van de autoraces, toch best een aangenaam leesplezier kunnen verschaffen.

Dodelijke ambitie

1  2  3  4  5

Hoe ver ga je in je ambitie en welke offers zijn daarbij gerechtvaardigd?

William Beck is de succesvolle eigenaar van Dottcom, een internationaal softwarebedrijf dat bij toeval verzeild raakt in de Formule 1. Om meer dan een toeschouwer te zijn bij het zich over de wereld verplaatsende sensationele spektakel, heeft Beck zich ingekocht als sponsor bij Forster Racing, een achterhoedeteam dat geen potten kan breken in het miljoenencircus.

Maar Beck is ambitieus en wil meer en wel zo snel mogelijk. Hij besluit de Finse oud-wereldkampioen Kalle Alhainen in te schakelen om Forster Racing om te toveren tot een topteam. Zijn doel: binnen één seizoen doorstoten naar de top van de Formule 1. Hij is bereid daar alle risico's voor te nemen.

Dottcom lijkt voor een regelrechte sensatie te zorgen, maar ten koste van wat?