Recensie: Verschijning RECENSIE

Recensie: Verschijning - Joany de vries

Jeanne Weeber, de dochter van de populairste YouTube-ghosthunter reist met een team de wereld over om spooklocaties te bezoeken. Meestal is er niets aan de hand, maar indien nodig zet het team gewoon wat bewijsmateriaal in elkaar om het plaatselijke toerisme een boost te geven. Dan krijgt het team een opdracht in Nederland aangeboden. Jeanne neemt de opdracht stiekem aan, haar moeder komt namelijk uit Nederland en ze heeft haar nooit gekend. Samen met haar Nederlandse gastheer gaat ze op zoek naar haar moeder. Een tocht langs oude legendes, wisenten, vreemde huisdieren. Het wordt steeds sinister en Jeanne vraagt zich af of het ditmaal misschien echt spookt om haar heen!

Verschijning gaat over Jeanne, die samen met haar team, bestaande uit haar vader Howard, zijn assistent Nick en cameraman Mirza overal ter wereld spookverschijningen onderzoeken. Ghosthunters dus! Niet op de Scooby-doo manier, maar een stuk spannender! Wanneer ze een opdracht in Nederland aangeboden krijgen neemt Jeanne die stiekem aan om haar moeder te gaan zoeken. Eenmaal aangekomen in Oss gebeuren er steeds vreemdere dingen.

Het is knap en prettig te lezen hoe Joany de Vries oude Nederlandse legendes en verhalen heeft verwerkt in dit vlotte verhaal wat zich afspeelt in het nu. Al in het begin wordt duidelijk dat Verschijning veel humor heeft, maar het is zeker niet een verhaal om alleen maar te lachen. Eenmaal op gang wordt het een spannend verhaal waarbij soms de rillingen even over je rug lopen en je je afvraagt of je nog wel naar bed durft na het lezen van nog een hoofdstuk. Goed gedoseerde spanning, romantiek en humor, perfect voor een young adult. Jeanne is een heel gewoon meisje, geen superfitte bloedmooie heldin, maar een meisje dat zomaar naast je zou kunnen wonen en je vriendin zou kunnen zijn. Dit zal de lezers alleen maar meer aanspreken.

De tweede helft van het boek gaat soms wel wat ver qua fantasie, dat is jammer want het boek heeft het niet nodig. Het wordt gelukkig nergens écht too much. Joany de Vries won met het manuscript van Verschijning de schrijfwedstrijd van Uitgeverij Volt. Het resultaat is dat het boek nu in de winkels ligt. En daar mogen de liefhebbers van YA boeken heel blij mee zijn!  Het boek is een must read voor fans van bijvoorbeeld Supernatural en als je van verhalen over ghosthunters. Een origineel onderwerp voor een boek wat de fans van dit genre zullen verslinden!

Recensie: Verschijning - Joany de vries

Verschijning

1  2  3  4  5

Jeanne Weeber is de dochter van "s werelds populairste Youtube-ghosthunter. Met een team bestaande uit Jeanne, haar vader Howard, zijn rechterhand Nick, en clown / cameraman Mirza reizen ze van hot naar her om spooklocaties te onderzoeken. Meestal blijkt er niets bovennatuurlijks aan de hand te zijn; maar aangezien spoken goed zijn voor toerisme, zijn Howard en zijn team tegen een vergoeding wel bereid om wat bewijsmateriaal te fabriceren.

Als het team een opdracht uit Nederland krijgt aangeboden neemt Jeanne de opdracht stiekem aan. Ze wil altijd al graag naar Nederland: het land waar haar moeder, die ze nooit heeft gekend, vandaan komt. Ze reist in haar uppie af naar Eindhoven waar ze wordt opgepikt door Wietse, haar online gevonden gastheer in Oss.

Samen gaan ze op zoek naar Jeanne's moeder. Dat levert een zoektocht op die leidt langs ouija-borden, op hol geslagen kuddes wisenten en mogelijk sinistere huisdieren, waardoor Jeanne begint te vermoeden dat ze dit keer écht op een bovennatuurlijk mysterie is gestuit.