Recensie: Ruimte voor liefde RECENSIE

Recensie: Ruimte voor liefde – Joyce Spijker

Joyce Spijker schreef eerder al twee boeken in een totaal ander genre. Met Ruimte voor liefde zet ze een non-fictie exemplaar op de plank. Het gaat om de liefde die we nu beleven, in dit tijdperk met Tinder en de vele opties voor liefde. In Ruimte voor liefde vind je verhalen van mensen die de liefde net even anders doen dan de standaard en maak je kennis (als je dat nog niet hebt gedaan) met andere relatievormen zoals swingen, een open relatie of polyamorie. Samen met een relatietherapeut, trendexpert en psychologen gaat Joyce Spijker op zoek naar de liefde in 2019.

Wanneer je begint met lezen, ben je verknocht aan Ruimte voor liefde. Zo ook ik. Ik begon met een random stukje in het boek in het hoofdstuk Single. Ik las het bizarre verhaal over een vrouw van 27 die 5 jaar single is en daar ook bewust voor kiest. Zij heeft daarnaast veel vrijheid, veel dates en een extreem spannend seksleven. Het knalgrote citaat dat bij dit artikel staat is: ‘Ik kan mezelf laten vastbinden en een bal in mijn  mind tolereren als ik iemand niet ken of vertrouw.’ Zo de toon voor dit nieuwe non-fictie boek van Joyce Spijker is gezet.

Hierdoor begin ik toch van begin af aan in Ruimte voor liefde. Joyce zelf vertelt dat zijzelf al jarenlang een relatie heeft, maar wel op zoek is naar hoe anderen de liefde beleven. Elk hoofdstuk begint met een aantal feitjes over single zijn of bijvoorbeeld meerdere liefdes hebben – polyamorie. Een lang interview met een onbekende die in het ‘hokje’ valt. Joyce zelf schrijft daarbij vanuit de ik-vorm en vertelt hoe zij zelf het interview ervaart en wat haar mening is over de vertelde situatie. Dit alles doet ze op een humoristische, eigen manier. Ze neemt zeker geen blad voor de mond. Deze stijl houd je als een sticker aan het boek geplakt.

De vormgeving van Ruimte voor liefde is opvallend: het knalroze boek springt uit de schappen en binnenin het boek komen de rode pagina, met grote, uitgelichte quotes tot leven.

Ruimte voor liefde bevat als het ware een soort van artikelen, het is alsof je de Linda. aan het lezen bent, waarin je van verbazing in verbazing valt. Je valt echt van het ene verhaal in het andere en het is haast shocking hoe andere mensen hun leven leiden. Met open mond blijf je dan ook aan Ruimte voor liefde gekluisterd. Waar haalt ze deze mensen vandaan? En wat er tegenwoordig allemaal normaal is op het gebied van de liefde is bizar.

Puntje van kritiek zijn toch wel de fictieve verhalen van Joyce Spijker zelf. Deze verhalen gaan over het thema van het hoofdstuk en passen niet echt in het non-fictieboek en had ze beter achterwege kunnen laten. Voor de lezer komen deze verhalen uit de lucht vallen en het voegt niets toe aan de mooie interviews en de feitjes, zonde!

Ruimte voor liefde is dus een boek waar je wel van moet houden: het laat je anders nadenken over de liefde en romantiek. Het leest als een tijdschrift vol artikelen en laat je van de ene verbazing in de andere vallen. Hoe beleven anderen de liefde? Lees Ruimte voor liefde als ook jij hier achter wilt komen.

Ruimte voor liefde

1  2  3  4  5

"Ruimte voor liefde' gaat over de liefde anno nu. Een tijd die gedomineerd wordt door opties, keuzes, Tinder en waarin forever after ver weg lijkt. Maar toch dromen we nog vaak van dat idee van de prins op het witte paard en de vrouw van je leven, maar kan dat nog wel en vooral: heeft het zin?
    In dit boek vind je verhalen van mensen die gelukkig zijn in de liefde en het net even anders doen dan anders. Over de ideale relatievorm (denk aan single zijn, een open relatie, swingen, polyamorische en monogame relaties), over jaloezie, onzekerheid en omgeving. Maar ook de visie van psychologen, een relatietherapeut en een trendexpert om te laten zien waarom we doen wat we doen. Ze geven inzichten en tips, maar de interviews worden ook omlijst door verhaaltjes en facts & figures. "Ruimte voor liefde' is voor iedereen die liefde zoekt, koestert of ooit heeft liefgehad en leest als een relaxed en ultra dik thematijdschrift vol breekbare en zinderende verhalen.