Recensie: Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria RECENSIE

Recensie: Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria – Adam Cece

Met Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria heeft Adam Cece een verhaal geschreven over drie vrienden: Kipper, Tobias en Cimfonie. De drie vrienden wonen in Bizarria waar alles vreemd is. De juf is namelijk een heks, er zijn vegetarische piranha’s en alle straten heten Doedelmondstraat. Tot er op een dag een vreemd, heel vreemd voorval is. Langzaamaan wordt namelijk alles en iedereen normaal. Maar al snel ontdekken Kipper, Tobias en Cimfonie dat het helemaal niet leuk is als alles normaal wordt. Zij zijn er dan op gebrand om te zorgen dat alles weer goed komt en dus weer vreemd wordt.

Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria is het eerste deel van Adam Cece. Je leest eerst over de vreemde inwoners van Bizarria en ook wordt de omgeving geschetst. Al snel ontdek je als lezer dat er iets aan de hand is, maar het duurt een aantal hoofdstukken voordat je weet wat er precies aan de hand is. Doordat deze spanningsopbouw een aantal hoofdstukken duurt, is het boek intrigerend en wil je weten wat er aan de hand is. Daardoor is het lastig om het boek weg te leggen. Adam Cece spreekt je als schrijvers regelmatig direct aan met je en jij. Dit maakt dat het lijkt alsof de schrijver Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria rechtstreeks aan je vertelt. Dit maakt het boek extra interessant.

De personages in Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria zijn erg sprekend voor kinderen, zij zullen zich namelijk kunnen herkennen in de gezinnen. Zo is er één meisje die dolgraag wil dat haar ouders wat minder opvallen en dus ook vreemd worden en een jongen die zou willen dat zijn ouders eindelijk eens normaal worden.

Wat mij, en waarschijnlijk ook kinderen, aansprak aan het boek was dat alles precies andersom was! Gek is normaal in Bizarria en dit maakt het boek enorm leuk. Eigenlijk een soort andersom stad dus! Het verhaal heeft spannende delen maar wat bovenal duidelijk is, is dat vriendschap heel belangrijk is. Ook zitten er heel grappige delen in, zoals wanneer wordt vertelt hoe een jongen door zijn juf is veranderd in een wc omdat hij niet oplette. Ik weet zeker dat veel kinderen van dit boek zullen genieten. De aanbevolen leeftijd van 9 - 12 jaar vind ik passend, hoewel oudere kinderen er ook van zullen genieten. Maar voor jongere kinderen is dit boek minder geschikt.

Achterin het boek is te lezen dat Kipper, Tobias en Cimfonie blij zijn te hebben ontdekt wat er aan de had was in Bizarria. Maar dat er precies op dat moment een bloedstollende kreet klonk. Hoe dit verder gaat kun je lezen in deel twee van deze serie. Dit maakt dat dit boek is geëindigd met de cliffhanger en ik niet kan wachten om het tweede deel te lezen!

Concluderend is Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria een spannend verhaal over een stadje waarin alles vreemd is. Eigenlijk een soort andersom wereld dus! Welk kind zou dit nou niet geweldig vinden? Een verhaal over vriendschap, volhouden en tijd met elkaar door kunnen brengen. Ik zou willen dat ik eens een dagje door Bizarria zou kunnen lopen. Ik kan dan ook niet wachten tot het tweede deel verschijnt!

Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria

1  2  3  4  5

Bizarria is de vreemdste plek op aarde. Er is een bodemloze rivier, een tunnel naar nergens en alle straten hebben er dezelfde naam. In Bizarria wonen er pratende ratten, vegetarische piranha's, onzichtbare families en nog veel meer. In Bizarria is dat allemaal doodnormaal.

Op een dag ontdekken Kipper, Tobias en Cimfonie dat er iets geks aan de hand is. Een groeiend aantal mensen gedraagt zich plots zorgwekkend normaal. Bizarria dreigt een oersaaie, doodgewone plek te worden. Wat is er aan de hand? Wie zit hier achter?

Kipper, Tobias en Cimfonie gaan op onderzoek uit. Ze gaan de strijd aan met Hinderman Zwart, een griezelige wetenschapper.

Een spannend en heerlijk bizar avontuur.