Recensie: De vermisten RECENSIE

Recensie: De Vermisten – Emma Rowley

“Het besef overvalt me als ik naar mijn auto loop, de sleutels in mijn hand. Ik dwing mezelf stil te staan op het parkeerterrein, plotseling verstijfd. Ik weet wat me dwarszit. Ik had al eerder nagedacht over dit telefoontje. Ik had me al ontelbare keren voorgesteld wat ze mogelijk kon zijn. Afstandelijk. Boos. Ontdaan. Maar ik had me nooit voorgesteld dat ze zo… bang zou klinken.”

In het boek De Vermisten van Emma Rowley loopt de zestienjarige dochter van Mark en Kate Harlow weg van huis en laat slechts dit briefje achter: ‘Het spijt me, allemaal. Probeer jullie alsjeblieft geen zorgen te maken, ik red me wel. Ik hou van jullie, Sophie xxx’. Het enige wat ze daarna nog van haar vernemen zijn enkele boodschappen die via ansichtkaarten verstuurd worden. Haar verdwijning is een raadsel, want waarom verdween Sophie? Had het iets te maken met haar vriendje Danny? Of werd de druk vanuit thuis om goed te presteren haar teveel?

Omdat de politie na enkele maanden geen nieuwe aanknopingspunten heeft, wordt de vermissingszaak op een laag pitje gezet. Tot Kate, vrijwilliger bij de telefonische hulplijn Message in a bottle, tijdens haar dienst een telefoontje krijgt van een bang meisje. Na enkele seconden dringt het tot Kate door dat dit niet het zoveelste telefoontje is: degene aan de andere kant van de lijn is haar dochter! En ze klinkt niet afstandelijk, boos of ontdaan. Ze klinkt bang. Dit is voor Kate het teken om alles op alles te zetten om haar vermiste dochter terug naar huis te halen. Want dat ze niet uit zichzelf verdwenen is, wordt steeds duidelijker.

Het boek bestaat uit drie delen, waarbij deel één en drie door de ogen van Kate worden beschreven. In deel één, als Kate nog niet echt stappen heeft gezet om de zoektocht naar haar dochter een nieuw leven in te blazen, kabbelt De Vermisten een beetje voort. Je krijgt vooral een beeld hoe Kates leven eruit ziet, in de eerste maanden nadat haar dochter verdween. En dat werd op den duur langdradig. Er mocht van mij sneller overgegaan worden tot actie.

Zodra die actie echter komt, leest het boek als een trein! Er hangt constant een onheilspellende sluier over het verhaal. Door de ik-verteller vanuit het perspectief van Kate, duik je het verhaal in en wordt haar nachtmerriescenario heel overtuigend neergezet. Als lezer heb je steeds het gevoel dat er iets niet in orde is, dat er iets te gebeuren staat, maar kunt je vinger er niet precies opleggen. En dat maakt dat je zo snel mogelijk door wilt lezen.

De plot is goed uitgewerkt. Als lezer koester je zelf al enkele vermoedens over de toedracht van de verdwijning van Sophie. Natuurlijk heeft de schrijfster hier ook op aangestuurd door bepaalde gebeurtenissen, maar deze twist had ik niet zien aankomen! Door het beperkt aantal personen dat in de thriller voorkomt, is het aantal mogelijke daders niet groot. Toch wist Rowley mij te verrassen!

Met De Vermisten heeft Emma Rowley een goede thriller geschreven. Het trage begin wordt ruimschoots goedgemaakt door de rest van het boek, dat goed uitgewerkt en erg spannend is. Je wordt als lezer meegezogen in de gedachtewereld van Kate en daardoor kun je je goed inleven. Af en toe krijg je ook zelf de rillingen van bepaalde gebeurtenissen. Het boek krijgt van mij vier hartjes.

Recensie: De Vermisten – Emma Rowley

Dode lijn

1  2  3  4  5

Dode lijn van Emma Rowley gaat over de nachtmerrie van iedere moeder. Kate krijgt haar vermiste dochter aan de telefoon, maar weet niet waar ze is.
    Kate werkt als vrijwilliger voor een hulplijn voor vermiste jonge mensen die weggelopen zijn van huis. Kate kan hun boodschap doorgeven aan hun familie, zonder te onthullen waar ze zijn. Op een avond krijgt ze een telefoontje van iemand die klinkt als haar eigen dochter Sophie, die al lange tijd vermist is en van wie elk spoor ontbreekt. De verbinding is heel slecht. Ze hoort dat de jonge vrouw bang is, en niet veilig. Kate is vastbesloten om haar dochter op te sporen, maar iedereen om haar heen denkt dat ze spoken ziet. Kate moet alles op alles zetten om haar vermiste dochter terug te vinden.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane