Recensie: Wombat & Vos - Avonturen in de stad RECENSIE

Recensie: Wombat & Vos - Avonturen in de stad – Terry Denton

Wombat & Vos, Avonturen in de stad is het eerste deel van deze nieuwe serie, geschreven door Terry Denton. Die kennen we natuurlijk allemaal als een van de schrijvers van de bekende serie ‘De waanzinnige boomhut’.  In dit vrolijke verhaal over Wombat & Vos worden drie dagen uit het leven van Wombat en Vos beschreven. In het eerste verhaal, dat zich afspeelt op dinsdag, vindt Wombat een geluksmunt en trakteert Vos op een ijsje. Helaas blijkt de munt ongeldig en wil de ijscoman zijn ijsjes terug. Een doldwaze achtervolging volgt. In het tweede verhaal, dat zich afspeelt op woensdag, gaan Wombat en Vos voetballen. Wanneer Vos al 124 keer naast het doel heeft geschoten, komen de Vijf Apen langs om zich ermee te bemoeien. En daar waar de Vijf Apen zijn, wordt Vos geplaagd. Op vrijdag, het derde verhaal, is het snikheet en zoeken de vrienden verkoeling in de plaatselijke fontein en de ijskast van de supermarkt. Maar of iedereen daar nu zo blij mee is?

De twee dierenvrienden Wombat en Vos zijn tegenpolen: durfal Wombat is ondernemend en vrolijk, Vos is humeurig, angstig en een enorme pechvogel. Naast deze twee hoofdpersonen, zijn er in het boek ook rollen weggelegd voor Krok, een druk reptielachtig feestbeest, de Vijf Apen, superirritant en plagen graag Vos, Borstelrat, een klein muisachtig buideldier en de rijkste man van de stad, en de zusjes Nijpaard, tweelingzusjes die dol zijn op werk waarbij je een uniform draagt. Allemaal duidelijke rollen, die in de drie verhalen goed tot hun recht komen.

Terry Denton heeft het taalgebruik eenvoudig en eigentijds gehouden. Vanaf de allereerste letter word je in het verhaal gezogen. Ook heel knap hoe het gegeven, dat dieren in de stad leven, zo ‘normaal’ is in dit verhaal. Ze hebben menselijke trekjes, maar door de manier waarop Denton het beschrijft, hoef je als lezer zelf geen ingewikkelde toeren uit te halen om je fantasie aan te wakkeren of te prikkelen. Je beleeft het verhaal zelf, of je nu wil of niet.

“Moet je horen wat Wombat overkwam op dinsdag. Ik zou je ook over maandag kunnen vertellen, maar op maandag gebeurde er niks. Dinsdag dus!

Wombat had bijna geen beltegoed meer, dus ging hij naar de telefoonwinkel. Zijn beltegoed was nog nooit op geweest. Veel mensen om te bellen had Wombat niet. Alleen Vos. En de telefoon van Vos stond altijd uit om energie te besparen.”

Wombat & Vos, Avonturen in de stad is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Denton heeft de zinnen kort gehouden. Daarnaast wordt er met de lettergrootte gespeeld. Woorden of zinnen waar de nadruk op ligt zijn groter en vetgedrukt. Het verhaal is rijkelijk geïllustreerd, tussen de tekst door, met cartooneske zwart-wittekeningen. En deze zijn gemaakt door niemand minder dan Terry Denton himself. Hij heeft een olijke wombat geschetst en een wat sneue supervos met een masker en cape. Tekst en illustraties vullen elkaar goed aan. Een goed eerste deel, die je zeker nieuwsgierig maakt naar deel 2.

Wombat en Vos - Wombat en Vos - Avonturen in de stad

1  2  3  4  5

Wombat is een coole, zeldzame stadswombat die niet van regen houdt, maar gek is op friet. Vos is onrustig en humeurig en draagt een mooie cape. Als ze samen een avontuur beleven, loopt het geheid in de soep!

Wombat & Vos - Avonturen in de stad is het eerste deel in een nieuwe serie vol humor en hartverwarmende personages. Geschreven en getekend door Terry Denton. Waanzinnige Boomhut-fans mogen dit boek niet missen. Vertaald door Tjibbe Veldkamp. Voor alle kinderen vanaf 7-8 jaar!