Recensie: Wie is de Black Panther? RECENSIE

Recensie: Wie is de Black Panther? – Jesse J. Holland

Vibranium is een bijzondere metaalsoort en komt enkel voor in de grond van het Afrikaanse land Wakanda. De eigenschappen van dit metaal zorgen ervoor dat deze natie een technologische voorsprong heeft op alle andere landen ter wereld. Aan het hoofd van dit bijzondere land staat T’Challa, de Black Panther.
De jaloezie van andere landen stijgt en er wordt een plan gesmeed om Wakanda aan te vallen en het vibranium te stelen. Zal T’Challa zijn land kunnen verdedigen tegen Klaw, de huurmoordenaar die ook al zijn vader vermoordde?

Wie is de Black Panther? Eigenlijk is dat helemaal niet de beste vraag om te stellen, want dat gegeven wordt al bekendgemaakt op pagina 20. Wat is dan wel een goede vraag? Kan de Black Panther zijn land verdedigen tegen het leger van huurlingen dat op hun af wordt gestuurd? Langzaamaan leer je de krachten kennen van de Black Panther én geeft de man achter het masker zichzelf steeds meer bloot. Als je diepgang zoekt is ‘een verhaal uit het Marvel Universum’ misschien niet de meest geschikte plek, maar toch worden de karakters mooi belicht. Door de korte introductie van elk personage, met een paar regels achtergrond, krijg je toch het gevoel dat het meer dan actiepoppen zijn. Vooral de vrouwelijke beschermers van de koning, de Dora Milaje, en T’Challa’s zus Shuri verdienen een speciale vermelding. Zij dragen een groot deel van het verhaal, of ten minste van het gevoel van het verhaal.

Je blijft wat betreft T’Challa een beetje op je honger zitten. De achtergrond van de Black Panther wordt maar met mondjesmaat gevoerd aan de lezer en is eigenlijk niet toereikend om een goed beeld te krijgen.

Het is vrij moeilijk om het visuele effect waaruit de meeste verhalen in het Marvel Universum zijn opgebouwd, om te zetten in enkel tekst. Dat merk je ook tijdens het lezen. Waar het snel en flitsend moet zijn, zitten er toch stroperige stukken in die weliswaar prettig zijn om te lezen, maar net het ultieme actiegevoel missen. Op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat voor deze aanpak de verhaallijn net te dun uitvalt om echt onvergetelijk te zijn. Wie is de Black Panther? wordt naar het einde toe steeds voorspelbaarder en mist wat uitdaging voor de geoefende proza-lezer.

Om even terug te keren naar het visuele aspect. Tijdens het lezen is de voorstelling die gemaakt wordt in het hoofd van de lezer toch heel anders dan wat de trailer van de film Black Panther laat uitschijnen. Er ontstaat dan ook een gevoel van nieuwsgierigheid naar deze versie van het verhaal en hoeveel overeenkomsten er zijn met het boek.

Wie is de Black Panther? van Jesse J. Holland is een makkelijk leesbaar boek en is eigenlijk ideaal om als luchtige lectuur even tussendoor te lezen. Je moet wel houden van superhelden, want die komen van alle kanten aangevlogen en aangestormd, maar als dat zo is, word je van dit boek wel blij. Verwacht geen grote plotwendingen of uitvoerige karakterprofileringen, maar laat je gewoon meevoeren naar Wakanda en wie weet ga je houden van deze eerste moderne zwarte superheld uit de geschiedenis.

Wie is de Black Panther?

1  2  3  4  5

BLACK PANTHER IS ZIJN NAAM, WAKANDA ZIJN THUISLAND, WELKOM IN DE WERELD VAN T'CHALLA
    De Afrikaanse natie van Wakanda stond tien eeuwen lang bekend als een onoverwinnelijk land vol onvoorstelbare technologische uitvindingen. T'Challa, de laatste in een lijn van krijgerkoningen, is de Black Panther, begiftigd met buitengewone snelheid en kracht, en een pak dat is gemaakt van de onverwoestbare metaalsoort waarmee zijn land groot is geworden: Vibranium.
    Buitenstaanders zijn nu van plan om de rijkdommen van Wakanda te plunderen, inclusief de voorraad van het zeldzame metaal. Aan het hoofd van deze brute aanslag staat Klaw, een huurmoordenaar met het bloed van T'Challa's vader aan zijn handen. Klaw heeft een leger van superkrachtige huurlingen bij zich, allen vastbesloten om dood en verderf te zaaien in het ongerepte land.