Recensie: Besties, boys en belangrijke bijzaken RECENSIE

Recensie: Besties, boys en belangrijke bijzaken – Tess Dumitru

Een tienermeisje zijn is niet altijd makkelijk. Er zijn zoveel (bij)zaken in het leven en je moet keuzes maken en vooral jezelf proberen overeind houden in allerlei situaties. Daarbij komt ook nog eens dat het eigenlijk op sommige momenten gewoon verwarrend is om jezelf te zijn. Gelukkig is er nu Lyla. Zij helpt je met al je vragen en twijfels en probeert je in tien hoofdstukken wegwijs te maken in je eigen leven. Dat doet ze door middel van vragenlijstjes, tips en schema’s.

Besties, boys en belangrijke bijzaken is een boek waar je al vrolijk van wordt door alleen maar naar de cover te kijken. Dat gevoel blijft ook hangen tijdens het lezen. Tess Dumitru zorgt op die manier voor een luchtige benadering van belangrijke thema’s in het leven van jonge meisjes.

Dat luchtige wordt benadrukt door de gehele lay-out en het veelvuldige gebruik van de kleur roze. Het is toch een kleur die de meeste meisjes wel aanspreekt en dat verlaagt de drempel om te gaan lezen. Toch zit het luchtige niet enkel daarin. De stijl is erg interactief. Hoofdpersonage Lyla vertelt over haar eigen ervaringen en vraagt dan naar de ervaringen en wensen van de lezers. Het geheel is op die manier erg afwisselend, met stukken tekst die gevolgd worden door een vragenrondje of een paar blanco pagina’s waar je zelf een lijstje of verhaal kwijt kan. Vooral door dat laatste worden je hersenen aangezet om te gaan nadenken over zaken als vriendschap en bepaalde dingen die jou uniek maken.

De illustraties zijn van de hand van Betje Ton en helpen de boodschap nog wat duidelijker over te brengen. Vooral de cartoonachtige tekeningen zorgen door de humor voor een andere kijk op een bepaalde situatie. Elk meisje (elke vrouw!) maakt het regelmatig mee dat er helemaal niks in de kast hangt om aan te trekken naar een feestje. Dat lijkt op het moment zelf altijd onoverkomelijk, maar als je het dan zo zwart op wit ziet staan, denk je er toch nog eens op een andere manier over na.

Aangezien jonge mensen toch vaak opkijken naar idolen, is er voor gekozen om ook deze aan het woord te laten. Dat is inspirerend en hopelijk ook eerlijk. Met quotes en korte verhalen proberen deze mensen hun steentje bij te dragen aan dit boek.

Sommige hoofdstukken zullen confronterend zijn en andere geruststellend. Toch wordt er nergens ‘schrik aangejaagd’ en blijft alles heel respectvol. Bewustwording van jezelf en je omgeving is een belangrijk aspect van Besties, boys en belangrijke bijzaken. Als volwassene denk je bij het lezen van dit boek terug aan je jeugd en kan je alles veel beter plaatsen. Als jongere zal dit misschien wat moeilijker zijn. Je zit nog volop in die ontdekkingstocht naar jezelf en misschien heb je geen zin in al deze lijstjes en goede adviezen.

Het boek is interactief en verhelderend door de duidelijke tips. Met een titel als Besties, boys en belangrijke bijzaken worden er geen verkeerde verwachtingen gecreëerd en geeft het boek precies wat het belooft. Samen praten over dé belangrijkste thema’s die in het hoofd van jonge tienermeisjes zitten. Tijdens het lezen heb je als het ware het gevoel dat er ook geluisterd wordt, want af en toe krijg je als lezer de kans om je gevoelens op te schrijven. Zo lijkt het net alsof de tekst die in het boek te vinden is, een reactie is op wat je zelf denkt en voelt. Eigenlijk is het meer een naslagwerk dan een leesboek. Het valt onder de categorie non-fictie en naarmate er groei optreedt in je jonge leven, zal je ook anders gaan kijken naar bepaalde thema’s. Dan kan je het boek er opnieuw bijnemen en misschien moet je dan stiekem lachen om je vroegere gedachten die je hebt opgeschreven.
Ben je benieuwd of je met al deze raadgevingen van Lyla je eigen leven in een droomleven kan veranderen? Gewoon proberen!

Boys, besties en belangrijke bijzaken

1  2  3  4  5

Vrolijk handboek vol tips en testjes voor jonge meiden.

Drinkt met je billen bloot, melk uit een kokosnoot – je wordt vanzelluf groot... Ja, in 1981 misschien. Maar anno 2018 is er wel héél veel om over na te denken in je tienerjaren. Naast het gedoe met besties en boys zijn er nog veel meer belangrijke bijzaken in het hedendaagse tienerbestaan. Met dit vrolijke handboek ontdekken meiden aan de hand van testjes, invullijstjes, grappige opdrachten en eerlijke tips van hun grootste idolen wat ze nou echt belangrijk vinden en vooral: hoe ze hun eigen leven tot een droom maken. Niet door elke dag selfies te maken op een tropisch strand, maar wel door zo blij te zijn met jezelf en je omgeving dat het eigenlijk niet meer zo veel uitmaakt wat de rest van de wereld daarvan vindt