Recensie: Clean RECENSIE

Recensie: Clean – Juno Dawson

Wanneer de beroemde Lexi in een afkickkliniek wordt geplaatst, heeft ze het gevoel alsof haar leven voorbij is. Haar broer heeft besloten haar daarheen te sturen, nadat een overdosis haar bijna fataal werd. In de afkickkliniek leert Lexi pas echt haarzelf kennen. Door de mensen om haar heen – niet alleen de dokters, maar ook de andere patiënten – komt ze erachter dat er meer verdriet in haar schuilt dan dat ze ooit toe heeft durven gegeven.

Clean, geschreven door Juno Dawson, is een belangrijk boek dat in het teken staat van afkicken. Het boek begint wanneer Lexi’s broer haar naar een exclusieve afkickkliniek stuurt, dat eerder lijkt op een luxe vakantieresort. Het begint direct interessant wanneer Lexi moet afkicken van heroïne. Als lezer krijg je dit hele proces mee, wat best heftig is. Het is aannemelijk om te stellen dat niet iedere jongere op de hoogte is van hoe zwaar het afkicken van heroïne is. Dat wordt in Clean heel duidelijk besproken, stap voor stap. Het fijne was dat je niet alleen las over de positieve kanten van het afkicken, maar ook las hoe zwaar het is, en hoe groot de kans op een terugval is. Dit maakt het boek zeer realistisch en geloofwaardig, wat het verhaal extra sterk maakt.

Clean is opgedeeld in 10 delen. Elk deel staat voor een stap in het afkickproces: van toegeven dat je een probleem hebt tot het begrijpen dat het herstel een doorlopend proces is dat de rest van je leven duurt. Erg goed aan Clean is dat je het hoofdpersonage, Lexi, bij elke stap ziet groeien. Hierdoor maakt Lexi gedurende het verhaal een zeer grote karakterontwikkeling door, wat het verhaal zeer interessant maakt. Je leest in het begin nog over een beschadigde, enigszins verwende tiener, terwijl je naar het einde toe leest over een volwassen jonge vrouw.

Erg aangenaam is dat alhoewel het boek in het teken staat van afkicken, ook andere verhaallijnen worden besproken. Zo heb je het liefdesleven van Lexi, de band tussen haar en haar ouders, een traumatische gebeurtenis uit het verleden, en de vriendschappen die ontstaan met de andere patiënten. Vooral de interactie met de andere patiënten was zeer interessant. Je ziet veel verschillende typen verslavingen terugkomen, van anorexia tot obesitas en van seksverslaafden tot drugsverslaafden. En alhoewel je als lezer hoogstwaarschijnlijk helemaal niet lijkt op de patiënten, zal je je heel goed weten te identificeren met de personages. Zij doen de lezer eraan herinneren dat iedereen dealt met problemen – de een natuurlijk groter dan de ander, maar dat terzijde. Je gaat meeleven met de personages, en je wilt niets liever dat het allemaal goed met ze komt.

Wat het boek het meest onderscheid van andere boeken in het Young Adult-genre, is de schrijfstijl van Juno Dawson. Al na het lezen van het eerste deel – de eerste stap van het afkickproces – weet je dat je van de rest van het boek gaat houden. De schrijfstijl die Juno Dawson aanhoudt is prettig, omdat ze erg vlot schrijft maar toch veel gevoel weet over te brengen. Ze houdt het tempo hoog in het boek, zonder dat je het gevoel krijgt dat ze té snel gaat. Wat Clean daarnaast erg interessant maakt, is dat het zich afspeelt in een exclusieve afkickkliniek. Dit betekent dat alle patiënten, op eentje na, allemaal rijke ouders hebben en dus erg verwend zijn. Hierdoor word je als lezer ondergedompeld in de wereld van designerkleding, roddels, drama en luxe. Dit had ik totaal niet verwacht voordat ik begon met lezen, toen ik de kaft van de Nederlandse editie van dit boek voor me zag. Deze is naar mijn smaak totaal niet aantrekkelijk en eerder erg schreeuwerig. Toen ik na het lezen van Clean de Engelse kaft opzocht, viel me direct op dat die veel meer bij het verhaal past. Een mooie gouden kaft (wat het luxe leventje uitstraalt) en een heroïnespuit die de letter L in Clean vormt (wat de titel visueel aantrekkelijk maakt). Het is erg jammer dat deze Engelse kaft niet is doorgevoerd is in Nederland, want ik weet zeker dat het boek veel sneller de aandacht zou trekken!

Voor ik begon met lezen had ik nooit verwacht dat Clean zo’n fantastisch boek zou zijn. Dit boek lijkt alles in zich te hebben: spanning, romantiek, vriendschap en drama. Dit boek weet de lezer vooral vast te houden door de buitengewoon goede schrijfstijl van Juno Dawson.

Recensie: Clean – Juno Dawson

Clean

1  2  3  4  5

Als socialite Lexi Volkov bijna bezwijkt aan een overdosis, denkt ze haar absolute dieptepunt bereikt te hebben. Maar dat ziet ze verkeerd. Dat dieptepunt komt pas bij de gedwongen opname in een exclusieve afkickkliniek. Hier leert Lexi weer uit het diepe dal omhoog te klimmen, samen met haar medepatiënten, waaronder de geheimzinnige Brady. Terwijl ze haar demonen onder ogen ziet, komt Lexi tot het besef dat liefde misschien wel de krachtigste drug is van allemaal…