Recensie: Haast RECENSIE

Recensie: Haast – Stéphane Servant

Haast is een prachtig poëtisch verhaal, geschreven door Stéphane Servant met illustraties van Rébecca Dautremer. De Nederlandse vertaling is gedaan door Ed Franck. Het verhaal gaat over een persoon, die persoon wordt Haast genoemd omdat hij altijd haast heeft. Hij wil namelijk voorkomen dat hij wordt ingehaald door Einde. Tot hij op een dag Berg ontmoet, dan moet hij wel stil blijven staan. Samen met Berg komt Haast tot de ontdekking dat je soms de tijd moet nemen om de mooie dingen in het leven te kunnen waarderen.

Haast is een heel sterk boek over tijd, haast en liefde. Het heeft als duidelijke ondertoon dat je tijd moet maken voor de mensen die je lief zijn. Hiermee heeft Stéphane Servant een mooie boodschap in dit boek verwerkt. Er zitten in dit boek een aantal pagina’s die alleen illustraties bevatten. Deze illustraties zijn op zichzelf al een verhaal, zo zie je op één van de pagina’s bijvoorbeeld hoe een vogeltje een nestje maakt in een hoed. Deze afbeeldingen zijn dan bijna op een strip manier getekend want op elk tekeningetje zie je iets anders, tot uiteindelijk alle vogeltjes de hoed en dus het nest verlaten. Ook de illustraties waarin Haast probeert om Einde voor te blijven was erg mooi en ook confronterend. Want zijn wij niet allemaal aan het rennen om te voorkomen dat het einde ons inhaalt?

Het boek is een prentenboek, toch zal ik het boek adviseren voor kinderen van een jaar of 8. Ik ben van mening dat zij beter de onderliggende boodschap zullen begrijpen en dus meer zullen waarderen. Want als kinderen Haast goed begrijpen, denk ik zeker dat zij hier iets mee zullen doen en in hun leven wat minder ruimte zullen hebben voor haast, en wat meer ruimte voor het hier en nu.

Concluderend is Haast een prachtig poëtisch prentenboek met heel mooie illustraties. Een prachtig boek om zelfs als volwassenen te realiseren dat haast misschien een te grote plaats in je leven inneemt. Het is mooi om er achter te komen dat een prentenboek je aanzet tot het denken en je hierdoor anders gaat handelen in het dagelijks leven.

Recensie: Haast – Stéphane Servant

Haast

1  2  3  4  5