Recensie: Ik mis me RECENSIE

Recensie: Ik mis me – Wally de Doncker

Ik mis me is een boek naar een verhaal van Wally de Doncker. Bij dit boek hoort de film Nous Trois. Ik mis me vertrekt van de bijzondere gedachte dat elk mens de wereld om zich heen verandert, alleen al door er te zijn.

Als je in de spiegel kijkt, zie je jezelf zoals bent. Je bent echt! Je lijkt misschien een beetje op je mama of op papa. Maar op de hele wereld is er niemand zoals jij. Ongelooflijk is dat... Maar stel je voor dat je er niet was. Zouden de mensen die je kent dan anders zijn? Zou het huis waar je nu woont er anders uitzien? Zou iemand, zou iets je missen?

Het verhaal van Ik mis me stelt de filosofische vraag naar de invloed van het zijn. Op eenvoudige, maar treffende wijze, wordt gezocht naar een antwoord. Op elke dubbele pagina wordt een aspect bekeken. De illustraties, geven een goede aanvulling op de sobere tekst. Ook springen de zinnen je meteen in het oog ondanks de grote afbeeldingen. Het lijkt alsof de tekst in het boek, het onuitgesproken script is van de film.

De film gaat over drie meisjes die je in drie verschillende levensfasen ziet dansen. Er wordt niet in gesproken. De muziek wordt daardoor krachtiger en je bent meer gefocust op de dans zelf. Hij duurt ook maar een half uurtje en dat is ook lang genoeg. Het is wel een aanrader om van te voren het boek te lezen zodat je op de hoogte bent van de onderliggende gedachte. De beelden worden mooi weergegeven en je danst als het ware van de ene scène naar de ander. De dansers zijn erg goed in wat ze doen en dit is door goed camera werk ook mooi vastgelegd.

Je moet wel van dit soort films en moderne dans houden anders zet je hem al gauw af. Er wordt een mooie diepe boodschap meegegeven. Dit komt echter krachtiger tot zijn recht in het boek dan in de film. Hij is dan ook geschikt voor jong en oud, om eens na te denken over het leven en het 'zijn'. Ik geef deze film 3 hartjes. Maar het boek geef ik 5 hartjes.

Recensie: Ik mis me – Wally de Doncker

Ik mis me

1  2  3  4  5