Recensie: De wens van de Havikshorst RECENSIE

Recensie: De wens van de Havikshorst – Gerard van Gemert

Lizie zit in groep zeven als ze de diagnose leukemie krijgt. Deze slepende ziekte lijkt haar hele leven te bepalen, terwijl Lizie blijft vechten om haar gewone leven te kunnen blijven volhouden. Het liefst zou ze weer hockeyen, naar school gaan en met haar klasgenootjes het geheim van villa Havikshorst ontrafelen. Haar ziekte lijkt het haar echter steeds moeilijker te maken, zeker als de chemokuren niet meer aanslaan en er geen geschikte donor is voor een beenmergtransplantatie. Gelukkig komt stichting Make-A-Wish om de hoek kijken om de grootste wens van Lizie in vervulling te laten gaan.

Gerard van Gemert heeft een echt goed tienerboek geschreven met De wens van de Havikshorst. Samen met de ondersteunende illustraties van Mark Janssen heeft hij een spannend, liefdevol en realistisch verhaal neergezet waarin stichting Make-A-Wish in de schijnwerpers wordt gezet.

De wens van de Havikshorst is geschikt voor kinderen vanaf tien jaar om zelfstandig te lezen, maar het boek is ook een aanrader om voor te lezen. Het boek spreekt een serieus thema aan: leukemie, maar wel op een luchtige manier. Het boek is absoluut geen tranentrekker of een dramaverhaal, maar de realiteit die op een begrijpelijke manier wordt uitgelegd.

De wens van de Havikshorst geeft een heel duidelijk beeld van wat het inhoud om op zo’n jonge leeftijd geconfronteerd te worden met een ziekte als leukemie. Gerard van Gemert weet op een hele positieve manier te beschrijven hoe de dagen van Lizie ingekleurd worden door haar ziekte, maar ook hoe ze zich herpakt en vecht voor de kleine dingen die ze nog wel kan. Ook wordt hier heel duidelijk gemaakt wat de kracht van Make-A-Wish is, want alle momentjes die zij laten uitkomen, zorgen voor lichtpuntjes in de lange dagen van Lizie.

De wens van de Havikshorst is zowel voor jongens als voor meisjes erg leuk om te lezen. Het verhaal is een beetje spannend met de geest en het geheimzinnige gedoe rondom villa Havikshorst, maar het heeft ook een beetje romantiek. Al met al is De wens van de Havikshorst een indrukwekkend verhaal dat erg goed in elkaar zit. Ondanks dat het boek een samenwerking is met Make-A-Wish, is het zeker niet alleen maar promotie, maar een echt goed verhaal met een mooie bijdrage aan een stichting die zich inzet voor kinderen die door een moeilijke tijd heen gaan. Mede daarom is dit boek zeker een aanrader om samen met je tienerkind te lezen!

De wens van Havikshorst

1  2  3  4  5

jeugdboek, ziekte, leukemie, chemo, transplantatie, vriendschap, mysterie, met illustraties, Make-a-Wish, van eigen bodem, Nederlands
    Gerard van Gemert laat zien dat ook een kind met een levensbedreigende ziekte vooral gewoon een kind wil zijn. Vanaf 10 jaar.
    Lizie heeft leukemie. Als een chemokuur niet aanslaat, is een beenmergtransplantatie haar enige hoop. Maar daar kan Lizie zich geen zorgen over maken. Ze moet namelijk eerst haar klasgenoten helpen ontdekken wat er gebeurt in de leegstaande villa Havikshorst. Als ze bovendien te horen krijgt dat Make-a-Wish haar grootste wens in vervulling gaat brengen, lijkt het wel of de ziekte haar leven niet meer beheerst. Lijkt, want Lizie weet dat alles snel kan veranderen.