Recensie: Verscheurd RECENSIE

Recensie: Verscheurd – Simone Foekens

Annemieke is een jonge fysiotherapeute. Ze heeft het goed naar haar zin in de praktijk waar ze werkt. Helaas staat haar vriend Kees niet achter haar werk. Hij is jaloers en vindt het maar niets dat Annemieke ook mannelijke patiënten behandelt. Hij zou liever willen dat Annemieke die patiënten overdraagt aan een collega, maar daar peinst ze niet over. Kees laat het er echter niet bij zitten en wordt steeds dwingender…

Bij de naam van romanschrijfster Simone Foekens gaat er wellicht niet direct een belletje rinkelen, maar desondanks heeft ze toch al aardig wat boeken geschreven, waaronder ook verschillende kinderboeken. Daarnaast heeft ze in 2017 de Valentijnprijs gewonnen voor haar roman Schelpenwit. Met die informatie in je achterhoofd heb je toch bepaalde verwachtingen als je haar nieuwe roman openslaat, en dan is het jammer dat die verwachtingen niet helemaal worden waargemaakt.

De hoofdpersoon in Verscheurd is Annemieke. Ze is net klaar met haar studie fysiotherapie en ze heeft sinds kort haar eerste baan. Ze heeft het prima naar haar zin en ze geniet van het contact met haar collega’s en haar patiënten. Helaas gooit haar vriend Kees roet in het eten. Hij vindt het maar niets dat Annemieke ook mannelijke patiënten behandelt en eist bijna dat ze die patiënten overdraagt aan een collega. Hierna verwacht je als lezer dat het spannend wordt, maar dat wordt het niet en de aandacht wordt al vrij snel verplaatst naar andere verhaallijnen. Het is jammer dat Simone Foekens voor meerdere verhaallijnen heeft gekozen, want dat doet afbreuk aan de verhaallijn van Annemieke, terwijl zij de hoofdpersoon is.

Verscheurd is een doorsnee roman. Het leest makkelijk, bevat een prima verhaal en is perfect voor tussendoor of als je even niet te veel wilt hoeven nadenken. De schrijfstijl van Simone Foekens leest heel fijn, maar komt ook wat simpel over. Het merendeel van Verscheurd bestaat uit dialogen, daardoor leest het verhaal snel, maar blijft het veelal aan de oppervlakte, omdat omschrijvingen en gedachten van personages ontbreken. En daar was zeker ruimte voor geweest, want het boek telt maar net iets meer dan 200 pagina’s.

Voor liefhebbers van Simone Foekens of als je zin hebt in een vermakelijk tussendoortje dat makkelijk leest, is Verscheurd het juiste boek. Zoek je naar een verhaal met meer inhoud en een sterkere schrijfstijl, dan kun je Verscheurd beter niet oppakken.

Recensie: Verscheurd – Simone Foekens

Verscheurd

1  2  3  4  5

De jonge fysiotherapeut Annemieke, hoofdpersoon in 'Verscheurd' van Simone Foekens, heeft het goed naar haar zin in de praktijk waar ze werkt. Maar haar vriend Kees staat niet echt achter haar werk. Hij heeft last van jaloezie en vindt het maar niets dat zijn vriendin ook mannelijke patiënten behandelt. Liever ziet hij dat ze die overdraagt aan een mannelijke collega, maar geen haar op Annemiekes hoofd die daaraan denkt. Kees wordt echter steeds dwingender. 'Verscheurd' is een overtuigende roman van Valentijnprijs-winnares Simone Foekens.