Recensie: Dina's erfenis RECENSIE

Recensie: Dina's erfenis - Herbjørg Wassmo

Dina’s erfenis is het vervolg op de Dina-trilogie, geschreven door Herbjørg Wassmo. In dit boek lees je dat Dina is overleden en dat haar kleindochter Karna de grafrede moet verzorgen tijdens de uitvaart van Dina. De kleindochter moet echter schokkende zaken over haar grootmoeder openbaren ten overstaan van een volle kerk. Hierdoor raakt Karna in shock en weigert zij te praten. Haar stiefmoeder brengt Karna naar een inrichting om haar beter te maken, dit lijkt echter averechts te werken. Ondertussen krijgen de vader van Karna en de stiefmoeder van Karna ook met hun eigen problemen te maken en is het een zeer onzekere en onvoorspelbare tijd voor deze familie.

Dina’s erfenis is, zoals eerder vermeld, het vervolg op de Dina-trilogie. Ik heb geen enkel deel gelezen van de Dina-trilogie, toch had ik niet het idee dat ik iets miste in het boek. Er wordt in het begin veel uitgelegd waardoor ik alles goed kon volgen. Ook bevat het boek voorin een pagina met namen van personages die in het boek voor komen. Hierbij lees je ook per personage wat hun relatie is tot Dina of Karna. Hierdoor heb je als lezer sneller een overzicht van de personages en hoef je minder snel terug te bladeren. Je leest in Dina’s erfenis pas halverwege het eerste hoofdstuk van Karna precies heeft verteld in de kerk. Door deze spanningsopbouw heeft Herbjørg Wassmo ervoor gezorgd dat je direct door het boek gegrepen wordt. Je wilt namelijk weten wat er gebeurd is, maar dit heeft tijd nodig. Hierdoor was het voor mij moeilijk om het boek weg te leggen. De schrijfstijl van de auteur is erg prettig. Het is erg duidelijk en toch gedetailleerd. Er is niets teveel gezegd maar er worden ook geen belangrijke delen weggelaten. Daarom was ik al snel gepakt door het boek en had ik het heel snel uit.

Dina’s erfenis speelt zich af rond 1890. Hierdoor is er soms gebruik gemaakt van ouderwetse woorden, zoals kwispedoor. Deze woorden moest ik eerst opzoeken voordat ik wist wat er precies bedoeld werd. Maar afgezien daarvan is het een prachtig verhaal over de positie van de vrouw in vroegere, veranderende tijden. Ook is het opvallend dat de taboes in dit boek, ook nog gelden in het dagelijks leven van nu. De taboes die in het boek naar voren komen en nu nog gelden, zijn bijvoorbeeld abortus. Hierover wordt tot op de dag van vandaag opvallend weinig gepraat en dit was dus in die tijd ook al zo. Ook het feit dat een vrouw kiest voor haar eigen geluk is iets wat nog niet vaak voor komt. De rol van de vrouw in tijden van het boek is daarom vergelijkbaar met de rol van de vrouw in het heden. Maar gelukkig zijn er wel degelijk verschillen zichtbaar, zo kon je in de tijd van het boek niet zelf kiezen met welke man je wilde trouwen en dit kan nu gelukkig wel.

Concluderend is Dina’s erfenis een prachtig verhaal over hoe zwaar een erfenis kan drukken op iemand zijn schouders. Een verhaal over voor jezelf kiezen maar waar familie ook heel belangrijk is.

Dina's erfenis

1  2  3  4  5

1890. Bij een brand die de herenboerderij Reisnes in de as heeft gelegd, is Dina Gronelv omgekomen. Bij het graf leest haar kleindochter Karna een nagelaten brief voor waarin Dina de moord bekent op haar echtgenoot Jacob en haar minnaar Leo. De kleine gemeenschap is geschokt. Karna weigert na deze gebeurtenis te praten. In een poging haar van het trauma te genezen, neemt stiefmoeder Anna haar mee naar een inrichting in Kopenhagen. Daar raakt Karna echter steeds dieper in haar wanen verstrikt.
    De erfenis van Dina drukt niet alleen op de schouders van Karna. Voor Anna is de vrijgevochten, wilskrachtige Dina het voorbeeld van hoe een vrouw haar zelfstandigheid kan opeisen. Zo schetst Herbjorg Wassmo een prachtig beeld van de positie van de vrouw in een veranderende wereld.