Recensie: Aan het einde van de wereld RECENSIE

Recensie: Aan het einde van de wereld – Kristin Hannah

In 1974 verhuist de 13-jarige Leni Allbright met haar vader en moeder naar Alaska. Nadat Leni’s vader in de Vietnam oorlog gevangen is genomen is hij nooit meer hetzelfde geworden. Geplaagd door nachtmerries en een explosieve persoonlijkheid hoopt het hele gezin dat een verhuizing naar Alaska een nieuwe start voor iedereen zal worden. In het begin lijkt de onafhankelijkheid van geld en zelfvoorzienend leven een goede uitwerking te hebben op vader Ernt. Maar dan komt de donkere Alaska winter eraan en neemt vader Ernt zijn nachtmerries met zich mee…

Aan het einde van de wereld telt ruim 500 pagina’s maar is alles behalve langdradig. Kristin Hannah slaagt erin om op boeiende wijze het leven van Leni in Alaska te beschrijven zonder saai te worden. Het boek speelt zich grotendeels af in de lentes en zomer van Alaska waar de voorbereiding op de harde en koude winter centraal staat. Niet alleen de voorraad moet weer aangevuld worden maar het gezin Allbright bereidt zich ook voor op de toenemende depressie van vader Ernt.

Kristin Hannah slaagt erin om naast de problematische thuissituatie van Leni ook haar leven als tiener weer te geven. Leni is een echte lezer en verslindt alle boeken die ze te pakken kan krijgen. Veel bekende boeken passeren de revue en soms krijg je het idee dat de gekozen boeken een extra betekenis hebben zoals Het kleine huis op de prairie. In het kleine dorp van Leni wonen niet zoveel leeftijdsgenootjes en ze kijkt dan ook op tegen haar eerste schooldag. Gelukkig is daar Matthew, een jongen uit het dorp die haar wegwijs maakt in het leven in Alaska en de wonderschone natuur die het te bieden heeft. Maar ook deze relatie is niet makkelijk en zorgt voor meer problemen in de Allbright familie.

Aan het einde van de wereld is een boek waar de unieke natuur van Alaska beschreven wordt en het moeilijke leven van de bewoners op een realistische manier naar voren komt. Wat het zo bijzonder maakt is dat alle bewoners een enorm respect hebben voor hun leefomgeving ondanks de gevaren die hier schuilen. Ze gaan echt weer terug naar de basis en juist dit maakt het boek een echte aanrader. De werkzaamheden en de ervaringen in de natuur worden zo meeslepend beschreven dat je echt deelgenoot wordt van het leven daar en bijna zelf het vliegtuig naar Alaska wilt pakken.

Het boek eindigt vele jaren later wanneer Leni volwassen is. Waar het overgrote deel de tijd wordt genomen om alles gedetailleerd en pakkend te beschrijven lijken de laatste hoofdstukken heel veel te willen vertellen en alles te willen afronden in een klein aantal pagina’s.

Aan het einde van de wereld is een mooie roman waar de grilligheid en schoonheid van de natuur in Alaska een perfecte aansluiting vindt bij het verhaal van de 13-jarige Leni. Ruim 500 pagina’s weet Kristin Hannah je een hele reeds heftige emoties te laten voelen en mee te nemen in een emotioneel verhaal over een jong meisje met een buitengewoon leven.

Aan het einde van de wereld

Kristin Hannah

2 oktober 2018

ISBN 9789022573792
    Uitgever Boekerij
    528 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Een prachtig en spannend verhaal over liefde, verlies en het gevecht om het bestaan te midden van de oerkrachten van de natuur
    Voor een gezin in crisis wordt hun emigratie naar Alaska, de laatste échte wildernis van Amerika, de ultieme test

1974. Sinds Ernt Allbright is teruggekeerd uit Vietnam, waar hij krijgsgevangene was, heeft hij nachtmerries, woedeaanvallen en kost het hem moeite het normale leven weer op te pakken. Op een dag neemt hij een impulsieve beslissing: hij verhuist met zijn gezin naar Alaska om daar een zelfvoorzienend bestaan te gaan leiden. Zijn dertienjarige dochter Leni hoopt dat die drastische stap hun eindelijk rust zal brengen. Haar moeder is bereid alles te doen voor de man van wie ze houdt met een stormachtige, irrationele passie – zelfs als ze hem moet volgen naar het einde van de wereld.

Aanvankelijk lijkt Alaska alles te zijn waarop ze hoopten; ze worden er opgenomen in een gemeenschapje van sterke, onafhankelijke pioniers. Maar als de winter invalt en de staat wordt gehuld in maandenlange duisternis en bittere kou, verslechtert Ernts toch al kwetsbare psychische toestand. Het gezin moet alles op alles zetten om de uitdagingen buiten én binnen de muren van hun huis het hoofd te bieden.