Recensie: Feministen dragen geen roze en andere leugens RECENSIE

Recensie: Feministen dragen geen roze en andere leugens – Scarlett Curtis

In Feministen dragen geen roze en andere leugens vertellen meer dan vijftig vrouwen – van Hollywoodactrices tot tieneractivisten – hun verhaal. Aangevuld met korte teksten van Nederlandse feministen (Met Nederlandse bijdragen van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen (DAMN, HONEY), Stella Bergsma, Sarah Izat, Milou Deelen, Rianne Swierstra en Meredith Greer). Dit boek beschrijft de tijd van nu met het moment dat het feminisme – jaren geleden - in opkomst was.

Ben je nu wel of geen feminist? Haast iedereen lijkt hier iets over te willen zeggen. Scarlett Curtis vertelt eerst over haar eigen ervaringen met het feminisme en dat zij er pas op late leeftijd achter kwam dat ze eigenlijk al die jaren gewoon een feminist was (al hield ze gewoon van roze en draagt ze gewoon make-up). Wat gelijk al mijn kritische noot is bij Feministen dragen geen roze en andere leugens: wie zijn al deze mensen die hun verhaal doen over het feminisme? Wie is Scarlett Curtis bijvoorbeeld? En waar zijn de echt grote namen en voorbeelden. Een korte uitleg over de personen mist en het had met een kort stukje tekst of een toelichting een veel krachtiger geheel kunnen worden. Wat heeft bijvoorbeeld een Evanna Lynch betekent voor deze vrouwenbeweging?

Voor mij persoonlijk is alleen Kiera Knigtley een bekende. Zij schetst haar beeld op het feminisme met enige felheid op dat vrouwen geen zwak geslacht kunnen zijn. We baren baby’s en voeden deze op. Een interessante kijk op het feminisme, maar wel met een aantal open deuren. Gelukkig hebben de andere korte stukjes tekst minder last voor deze voorspelbaarheid en brengt Feministen dragen geen roze en andere leugens ook nieuwe inzichten.

Daarnaast geeft Scarlett Curtis je ook antwoorden op wat je moet zeggen als iemand je vraagt of je een feminist bent. Dit zijn handige handvaten voor personen die zich feminst noemen. Maar toch blijft er veel onduidelijkheid wat het woord ‘feminist’ inhoudt. Iedereen in het boek ziet dit anders.

Feministen dragen geen roze en andere leugens bestaat dan ook uit kleine essays met ieders visie op het feminisme. Het is een intellectueel boek als je meer wil weten over dit onderwerp of als je geïnteresseerd bent in hoe anderen omgaan met de invulling van de vrouwenbeweging.

Wil je nog meer weten? Dan raadt Emma Watson je nog andere boeken aan. Een leuke toevoeging voor als je je nog meer wil onderdompelen in dit omstreden onderwerp. Zo geeft Scarlett Curtis zelf ook aan dat dit geen boek is die ingaat op het ontstaan van deze bekende beweging of dat ze uitleg geeft over wat het is. Nee, het boek is bedoelt om juist anderen aan het woord te laten. Toch mis je een korte uitleg en iets van een wat luchtige schrijfstijl. Of iets van humor. Feministen dragen geen roze en andere leugens leest als een literair werk en sommige essays zijn ietwat saai.

De Nederlandse toevoeging van algemene bijdragen bestaat ook uit niet heel bekende Nederlanders. Het had een echte, daadwerkelijke toevoeging geweest als een grote naam als Katja Schuurman of Bridget Maasland haar mening had gegeven.

Kortom Feministen dragen geen roze en andere leugens moet je lezen als je hart ligt bij het feminisme en je altijd al hebt willen weten hoe anderen hier invulling aangeven. Het leest als een theoretisch werk en is vooral leerzaam om te lezen als je meer over dit al discutabele onderwerp wil weten.

Feministen dragen geen roze en andere leugens

1  2  3  4  5

Feministen hebben okselhaar, haten mannen en mogen geen lippenstift op, toch? Niet helemaal.

In Feministen dragen geen roze (en andere leugens) vertellen meer dan vijftig vrouwen – van Hollywoodactrices tot tieneractivisten – hun verhaal. Aangevuld met een aantal bijdragen van toonaangevende Nederlandse feministen is dit een inclusief boek dat de online beweging verbindt met academische denkers, en waarin alle soorten feminisme worden beschreven.
    Voor iedereen die weet dat zij/hij een feminist is, maar nog enigszins geïntimideerd is door het woord.
    Met Nederlandse bijdragen van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen (DAMN, HONEY), Stella Bergsma, Sarah Izat, Milou Deelen, Rianne Swierstra en Meredith Greer.