Recensie: Dit is hoe het ging RECENSIE

Recensie: Dit is hoe het ging – Astrid Boonstoppel

Dit is hoe het ging is het debuut van Astrid Boonstoppel waarin we het verhaal van Cato Schmidt lezen. Om te ontsnappen van haar pijnlijke verleden is ze samen met haar ouders en haar zusje verhuisd naar een nieuwe plek waar ze met een schone lei wil beginnen. Ze wordt vrienden met het populairste meisje op school en voelt zich al snel thuis op haar nieuwe school. Maar wanneer haar leven barstjes begint te vertonen, twijfelt ze steeds meer aan zichzelf en is haar online vriend Adrian de enige bij wie ze terecht kan.

Dit is hoe het ging begint met een proloog waarin Cato op het punt staat iets groots te doen, iets waarmee ze een onuitwisbare indruk zal achterlaten. Als lezer ben je hierdoor gelijk benieuwd wat ze van plan is. Voor we dat ontdekken vertelt Cato over de gebeurtenissen die tot dat besluit hebben geleid. Je leest bijvoorbeeld over haar vriendschap met het populaire meisje Victoria en over haar online vriend Adrian. Af en toe wordt het verhaal onderbroken door getuigenverklaringen waarin de mensen die dichtbij haar staan vertellen over hoe Cato is. Dit zorgt ervoor dat je als lezer nog nieuwsgieriger wordt naar wat er is gebeurd. De spanning in het verhaal wordt dus erg goed opgebouwd.

De schrijfstijl van Astrid Boonstoppel is erg prettig en vlot. Ze weet je aandacht van het begin tot het einde vast te houden. Af en toe wordt de lezer rechtstreeks aangesproken waardoor je je nog meer bij het verhaal betrokken voelt en het verhaal je nog meer raakt. Ondanks wat Cato heeft moeten doorstaan is het boek nog best luchtig geschreven. Ze doet bijvoorbeeld mee aan een sponsorloop, gaat winkelen met Victoria en bereidt zich voor op een eindfeest. Daardoor had ik het einde van dit verhaal ook niet kunnen zien aankomen.

Daarnaast is het ook een groot pluspunt dat er in dit boek aandacht wordt besteed aan de problematiek rondom pesten en de gevolgen ervan. De uitwerking van dit thema is erg sterk en zet je aan het nadenken.

Met Dit is hoe het ging heeft Astrid Boonstoppel dus een uitstekend debuut neergezet. De spanning wordt goed opgebouwd en zorgt ervoor dat je het boek niet neer kan leggen. Tijdens het lezen kan je goed met Cato meeleven en leer je waarom ze tot het heftige besluit is gekomen. Dat einde kan je niet zien aankomen. Dat het boek ook goed aandacht besteed aan de pestproblematiek is een ander pluspunt. Astrid Boonstoppel is dus een auteur om goed in de gaten te houden!

Dit is hoe het ging

1  2  3  4  5

Cato Schmidt heeft alles: fijne ouders, bloedmooi zusje, leuk bijbaantje en vriendinnen uit het groepje populairste meisjes van de school. Maar Cato worstelt. Met zichzelf en haar pijnlijke verleden. En als haar perfecte leven barstjes begint te vertonen, keert Cato steeds meer in zichzelf. De enige bij wie ze terecht kan is Adrian, haar vriend die ze online heeft leren kennen en haar nooit zal laten vallen.

Astrid Boonstoppel is een veelbelovende nieuwe Nederlandse auteur. Ze schrijft al zolang ze zich kan herinneren: verhalen, nieuws- en persberichten, speeches voor politici en nu haar eerste Young Adult-roman.