Recensie: Het lied van zussen RECENSIE

Recensie: Het lied van zussen – Louise Allan

Het verhaal van de zusjes Ida en Nora begint in de jaren twintig in Tasmanië. In hun kindertijd verliezen ze al jong hun vader. Hun moeder lijkt nooit echt over het verlies heen te komen, waarna de zusjes samen met hun moeder bij hun oma gaan wonen. Een wonderbaarlijke vrouw die de meiden beter begrijpt en hen helpt dromen te creëren en te volgen. Ida en Nora zijn elkaars tegenpolen, de een rustig en de ander rebels. Het jongere zusje Nora is in veel dingen net wat beter; ze speelt prachtig piano, heeft een mooie zangstem en weet wat ze wil doen en laat niets in de weg staan om haar doel te bereiken. Ida wordt geleid door jaloezie en de zusjes groeien uit elkaar. Naarmate ze ouder worden leren beide zusjes dat hun wensen niet zomaar in vervulling gaan en moet Ida toezien dat Nora alles heeft wat Ida graag had willen hebben, maar daar juist ongelukkig mee is. Voor beide zusjes een ingewikkelde zoektocht naar wat hen gelukkig maakt binnen de mogelijkheden die geboden zijn.

Het lied van zussen is een dramatisch familieverhaal, waarin de twee zusjes gedurende zeventig jaren gevolgd worden. Deze historische roman kent enkele zeer krachtige en voor menigeen herkenbare thema’s; dromen najagen, verlies, jaloezie, liefde, en acceptatie. Voor de door auteur Louise Allan krachtig beschreven vrouwelijke hoofdpersonages geldt dat zij uiteindelijk moeten accepteren dat hun levens niet zo verlopen als dat ze hadden gehoopt. De oudste zus Ida is jaloers op haar zusje Nora, omdat zij de kinderen krijgt en het gezinsleven heeft die ze zelf graag had gewild. Ondanks dat ze gelukkig getrouwd is, moet ze accepteren dat ze geen levend kind kan baren. Haar jongere zusje Ida joeg haar dromen na om bekend zangeres te worden, maar ziet door een ongewenste zwangerschap haar dromen in duigen vallen. Wederom neemt jaloezie de overhand. Beide karakters in Het lied van zussen moeten accepteren dat het leven hen niet kan bieden wat ze het liefst hadden gewild. Voor de lezers is het een mooi en herkenbaar verhaal om te lezen over hoe gezocht moet worden naar hernieuwde zin in het leven en ook een nieuwe invulling daarvan. Een niet zo gemakkelijke taak, een opgave waarvoor we allemaal wel eens staan op een bepaald punt in het leven.

Auteur Louise Allan schetst een overtuigend en een helder verhaal over hoe deze twee zusjes dealen met perikelen en met elkaar. Ze weet in de eerste hoofdstukken van Het lied van zussen heel goed een tijdsbeeld te geven en de thema’s die de rest van het verhaal leidend zullen blijven. Allan volgt het levensverloop goed, die te volgen is doordat de kinderen van Ida ook langzaam volwassenheid bereiken. De hoofdstukken maken wel eens een tijdssprong, waarbij het niet altijd direct duidelijk is wanneer het verhaal zich afspeelt, maar dat wordt gaandeweg wel weer duidelijk. Het verhaal is geschreven vanuit het oogpunt van Ida, de oudere zus. Allan heeft een erg fijne schrijfstijl en je ogen vliegen over de pagina’s. Ook werkt zij haar mooie thema’s over omgaan met jaloezie en acceptatie verder uit en blijft het de rode draad door het hele boek. Het lied van zussen is een prachtig familieverhaal en herinnert ons eraan dat het leven onvoorspelbaar is en dat we soms moeten roeien met de riemen die we hebben.

Het lied van zussen

Louise Allan

27 november 2018

ISBN 9789023955559
    Uitgever Mozaïk
    384 pagina's

Mozaïk

1  2  3  4  5

Het lied van de zussen van Louise Allan is een roman over muziek, moederschap en dromen, en de onverbrekelijke band tussen zussen.

De gelukkige kindertijd van Nora en haar zusje Ida eindigt abrupt als hun vader overlijdt. De meisjes trekken in bij hun grootmoeder, die Nora aanmoedigt haar muzikale talent te ontwikkelen. Ida gaat als kindermeisje werken, hartstochtelijk verlangend naar een eigen gezin.

Als Nora's droom in duigen valt, komt ze met haar gezin man en kinderen dichtbij haar zus wonen, teleurgesteld en verbitterd. Ida, die waarschijnlijk nooit moeder zal worden, moet aanzien hoe Nora alles lijkt te hebben wat het leven de moeite waard maakt – maar er niets om geeft.