Recensie: Vaarwel RECENSIE

Recensie: vaarwel – Jesper Stein

In Vaarwel onderzoekt commissaris Axel Steen het verband tussen een moordzaak van 4 jaar terug en een recente verkrachtingszaak. Omdat er een match gevonden is met DNA sporen in beide zaken, wordt de oude moordzaak weer onderzocht. Die zaak heeft diepe sporen achter gelaten in het privéleven van Axel Steen. Zal hij zich weer mee laten slepen in het onderzoek? Zal hij de dader kunnen vinden? En wat is de link tussen de verschillende zaken?

Jesper Stein is auteur, journalist en misdaadverslaggever in Denemarken. Hij heeft een serie gemaakt met commissaris Axel Steen in de hoofdrol. Vaarwel is het tweede boek in de serie. Het boek is goed te lezen als je het vorige deel niet gelezen hebt. De zaken die in dit boek voor komen, staan op zichzelf. Je hebt in dit deel een duidelijk beeld van de hoofdpersonen gekregen. Jesper Stein heeft een beeldende manier van schrijven, waarschijnlijk vanwege zijn ervaring als misdaadverslaggever. Het boek leest daarom alsof je een film kijkt, je hebt er gelijk een beeld bij.

Het verhaal begint super spannend met de vermissing van een achttienjarig meisje. Al gauw wordt duidelijk dat ze is vermoord. In het verhaal wordt het leven van de commissaris verweven en zijn er veel open eindjes, waar je in de rest van het boek een antwoord op hoopt te vinden. Na de proloog gaat het verhaal verder met de gevonden match in het DNA. Het verhaal wordt heel natuurlijk vertelt, alsof je zelf het onderzoek aan het verrichten bent. Je leeft op deze manier erg gemakkelijk mee met de hoofdpersonen en kunt goed meedenken in de mogelijke scenario’s.

Vaarwel eindigt met een open einde, waardoor je na het lezen van het verhaal dan ook graag de andere delen wilt lezen, zodat je antwoord krijgt op de vragen die je hebt na het lezen van dit boek. De onderzoeken zijn wel afgerond, waardoor je het boek met een goed gevoel sluit. Tijdens het hele onderzoek gaan je gedachten alle kanten op. Het plot is dan ook erg verrassend, maar goed in elkaar gezet. Er komen elke keer weer nieuwe zaken aan het licht, waardoor je weer meer informatie hebt om te weten wie de dader is en de zaak af te ronden. Het verhaal is erg realistisch geschreven, waardoor de verschillende wendingen niet plompverloren uit de lucht komen vallen.

Jesper Stein heeft met Vaarwel een goed boek neergezet in een reeks met commissaris Axel Steen in de hoofdrol. Je bent van begin tot eind betrokken bij het verhaal en kunt goed meedenken in de ontwikkeling van de zaken. De personages zijn op een goede en duidelijke manier neergezet, waardoor je er een goed beeld van hebt. Desondanks blijven er nog een aantal dingen onduidelijk aan het eind van het verhaal, waardoor je uitkijkt naar het vervolg. Je wilt graag meer te weten komen over de hoofdpersonen omdat je het gevoel hebt gekregen dat je ze goed kent. De privélevens en de zakelijke kant worden op een mooie manier in elkaar verweven. Als je denkt dat je weet hoe het verder zal gaan, komt er toch weer een andere wending in het verhaal. Zowel op het gebied van de daderonderzoek als met het leven van de commissaris blijf je meeleven.

Gelukkig weet ik al dat er minimaal twee boeken geschreven zijn na dit deel, dus nog heel wat om naar uit te kijken. Vaarwel krijgt van mij daarom 5 welverdiende hartjes!

Recensie: vaarwel – Jesper Stein

Vaarwel

1  2  3  4  5

Kopenhagen en in het bijzonder de wijk Nørrebro – met zijn chaos, kebab, junks, dronkaards en geestelijk
    gestoorden – is de achtergrond van deze thriller.

Commissaris Axel Steen van de politie in Kopenhagen heeft genoeg van zijn grijze en lege bestaan tot het telefoontje komt waarop hij al jaren aan het wachten is. DNA-sporen uit een nieuwe verkrachtingszaak komen overeen met die van een onopgeloste zaak: Marie Schmidt werd vier jaar eerder in het Ørstedspark vermoord. Steen leidde dit onderzoek, waarin hij gaandeweg zichzelf steeds slechter in de hand had en dat hem uiteindelijk zijn huwelijk kostte. Alle reden voor hem om niets liever dan de moordenaar te pakken te krijgen.

Terwijl de politieleiding zich concentreert op bendeoorlogen en de oorlog tegen terrorisme, duikt Axel Steen in stapels vergelijkbare verkrachtingszaken. Al snel kan hij een serie extreem gewelddadige verkrachtingszaken aan dezelfde dader linken. Door andere prioriteiten van de politie is het een bijzonder sadistische moordenaar en serieverkrachter geluktom de wijk Nørrebro al vijftien jaar in zijn greep tehouden. Axel Steen komt steeds dichter bij de dader. De plot klinkt simpel, maar blijkt uiteraard ingewikkelder dan dat te zijn.