Recensie: De Dysasters RECENSIE

Recensie: De Dysasters - P.C. Cast & Kristin Cast

In De Dysasters van P.C. Cast & Kristin Cast volgen we het verhaal van Foster en Tate ‘Nighthawk’ Taylor. Beiden hebben speciale gaven. Zo kan Foster een ‘Jedi’ trucje waarmee ze mensen kan laten doen wat zij wilt en Tate heeft een ontzettend goed nachtzicht. Op hun 18de verjaardag ontmoeten ze elkaar doordat de ‘moeder’ van Foster, Cora, ze samenbrengt tijdens een Footballwedstrijd. Ze blijken nog veel meer krachten te hebben die ze nu samen moeten ontdekken, terwijl worden opgejaagd door Dr. Rick Stewart (en zijn ‘kinderen’) die snode plannen met hen heeft.

Het verhaal in De Dysasters begint heel spannend met veel actie. Er gebeurt van alles en P.C. Cast en Kirstin Cast weten meteen een erg sterke sfeer neer te zetten. Het lijkt alsof je zelf tussen de tornado’s doorloopt en auto’s weggeslingerd ziet worden. Hierdoor pakken ze de aandacht van de lezer direct vast. Je wordt het verhaal ingetrokken en vraagt je af wat er allemaal aan de hand is. Wie zijn Foster en Taylor? Waarom heeft Cora ze samengebracht? Hoe kunnen ze bovennatuurlijke krachten hebben? Waarom wil Dr. Rick Stewart hen hebben?

Naarmate het verhaal vordert worden de meeste vragen wel beantwoord, hoewel niet alles even realistisch is. De uitwerking van het verhaal in De Dysasters had dus zeker iets beter gekund, er mist namelijk echt de nodige diepgang. Je wordt veel te snel het verhaal ingegooid, zonder dat je van een aantal gebeurtenissen op de hoogte bent. Tijdens het lezen blijf je jezelf aldoor van alles afvragen waardoor je toch een beetje afgeleid bent. Het sterke begin zwakt hierdoor af. En als je dan eindelijk meer informatie krijgt, wordt dit tussen neus en lippen door gezegd. Daarnaast nemen de personages heel erg veel aan als waarheid zonder echt onderzoek te doen.

Door het toffe concept blijf je De Dysasters toch doorlezen. Het is gaaf om samen met de personages hun krachten te ontdekken. Om te zien wat ze allemaal kunnen doen. En tegelijkertijd lees je ook over de ‘slechteriken’ in dit verhaal. Je komt hun standpunt te weten. Het is niet goed wat ze doen, maar ze hebben er ergens wel een reden voor. Dit contrast maakt van De Dysasters een vermakelijk verhaal.

P.C. Cast en Kristin Cast zouden zichzelf niet zijn als er niet ook een liefdesverhaal in De Dysasters is verwerkt. Eigenlijk zie je dit vanaf het begin wel een beetje aankomen, je kan er bijna niet omheen. Toch is het voor Foster niet per se liefde op het eerste gezicht. Het is dan ook erg verrassend dat ze opeens van gedachte veranderd en van het een op het andere moment smoorverliefd is op Tate. Hier had zeker iets meer nuance in aangebracht mogen worden, zodat de liefde een beetje realistischer zou worden.

In De Dysasters is dus zeker ruimte voor verbetering. Het verhaal mag vooral iets minder gehaast opgeschreven worden. Het boek telt 344 bladzijdes, dus daar hadden best een aantal bladzijdes bijgekund om alles iets rustiger uit te werken. Op die manier zal de lezer veel meer betrokken raken bij de personages en alles wat ze meemaken! Zoals ik eerder al zei is het concept van het verhaal wel ontzettend gaaf, dus ik ben zeker benieuwd naar het vervolg.

De dysasters

1  2  3  4  5

Geïllustreerde YA vol spanning, romantiek en superkrachten voor de fans van Marvel

Foster Stewart heeft altijd geweten dat ze anders is. Praten met planten en het beheersen van wolkenformaties zijn geen dingen waar de meeste zeventienjarigen mee bezig zijn. Het leven van football-ster Tate Taylor is perfect. Hij heeft nooit nagedacht over zijn 'extra' vaardigheden. Welke quarterback zou geen nachtzicht willen?

Maar in de nacht van hun eerste ontmoeting brengt een dodelijke tornado hen bij elkaar en worden hun ware vermogens – de kracht om de elementen te beheersen – gewekt. Dan blijkt Fosters wetenschapper-vader, Dr. Rick Stewart, hen te willen gebruiken voor zijn eigen snode plannen. Foster en Tate zullen Dr. Stewart moeten stoppen voordat hij hun leven en de rest van de wereld vernietigt.

De Dysasters is het eerste deel in een veelbelovende nieuwe serie van internationale bestsellerauteurs P.C. & Kristin Cast.