Recensie: Het juiste moment RECENSIE

Recensie: Het juiste moment - Danielle Steel

Danielle Steel is misschien wel één van de succesvolste feelgood auteurs ter wereld. Ze debuteerde in 1973 met Thuiskomst en heeft inmiddels meer dan honderd boeken op haar naam staan. Voor haar complete oeuvre ontving zij in 2002 de hoogste Franse onderscheiding: Chevalier des Arts et des Lettres voor haar bijdrage aan de wereldliteratuur. Het juiste moment verscheen voor het eerst in 2017 in het Engels en werd in 2018 uitgegeven in het Nederlands.

Het juiste moment is een boek over schrijvers waarmee Danielle Steel redelijk dicht bij haar eigen beroep blijft. Alexandra Winslow verliest op jonge leeftijd haar nonchalante moeder en haar liefhebbende vader. Haar vader heeft haar altijd gestimuleerd te lezen en schrijven waarbij hij zijn liefde voor thrillers aan haar overdroeg. Op de universiteit voltooid ze haar eerste boek wat ze onder een pseudoniem publiceert. Haar alter-ego Alexander Green blijkt een succes en haar boeken worden stuk voor stuk bestsellers. Haar succes echter brengt haar in situaties waarin het moeilijk wordt haar dubbelrol te bewaren. Komt er een moment dat Alexandra de waarheid over Alexander Green moet vertellen?

Ook met Het juiste moment heeft Steel een prettige feelgoodroman neergezet. Het boek leest vlot weg en stipt een aantal pijnpunten aan in de uitgeverij- en schrijverswereld: jaloezie en het verschil tussen mannen en vrouwen. Waar Steel in dit boek erg sterk in uitblinkt is het beschrijven van jaloezie in het schrijversvlak en hoe Alexandra daarmee om leert gaan en groeit. Het is goed voor te stellen dat Steel hier, met haar enorme repertoire, uit eigen ervaringen put.

Het hoofdpersonage, Alexandra, is een hoofdpersonage om in je hart te sluiten. Haar traumatische jeugd maakt dat je je kan inleven in haar gevoelens die ze in vlijmscherpe thrillers op papier weet te zetten. We zien haar vallen en opstaan op het gebied van de liefde maar, waar het een echte feelgood betreft, vindt ze uiteindelijk wel het geluk.

Over het gehele boek blijft het verhaal wel aan de oppervlakte. Steel had met gemak meer diepgang kunnen steken in de relaties en keuzes die Alexandra moet maken. Ook had er meer gehaald kunnen worden uit het pseudoniem en het worstelen met gevoelens ‘uit de kast te komen’. Hier voelt het alsof er voor de gemakkelijke route is gekozen. Ook bleef Steel soms iets te veel hangen in het verschil tussen mannen en vrouwen in het thrillergenre waardoor je het gevoel hebt en houdt dat je een wat ouder boek leest dan een boek met een hedendaagse setting.

Het juiste moment is weer een echte Steel feelgood. Een boek om in een avond heerlijk weg te lezen en bij weg te dromen waarbij je wat minder diepgang prima op de koop toe kan nemen.

Het juiste moment

1  2  3  4  5

Het juiste moment van Danielle Steel is een intieme roman over het nastreven van je passies en het waarmaken van je stoutste dromen.

Alexandra Winslow, verlaten door haar moeder toen ze zeven was, vindt troost in de detectives die ze met haar vader leest. Al snel gaat ze zelf aan de slag met het schrijven van misdaadverhalen. Halverwege de universiteit voltooit ze haar roman en weet ze een literair agent en uitgever te vinden. Ze publiceert onder het pseudoniem Alexander Green, waardoor ze een dubbelleven leidt. Haar geheime leven als de succesvolle Green stelt haar bloot aan jaloerse, arrogante Hollywoodfiguren die geen idee hebben wie ze echt is. Het juiste moment om open kaart te spelen lijkt echter altijd net buiten bereik en Alexandra zou haar gevestigde leven en roem moeten opgeven.