Recensie: De eerste krokus RECENSIE

Recensie: De eerste krokus - Laila Ibrahim

Laila Ibrahim’s roman De Eerste Krokus speelt zich af in de Amerikaanse staat Virginia en gaat over de bijzondere band tussen Elizabeth en Mattie. Mattie is Elizabeth’s slavin, al vanaf het moment dat Elizabeth – ook wel Libseth genoemd – in 1837 voor het eerst het levenslicht ziet. Het is Mattie die haar de borst geeft, die haar troost wanneer ze verdrietig is, en die haar toezingt voordat ze gaat slapen. Ze is Lisbeth’s min, en voelt meer als een moeder voor Lisbeth dan haar biologische moeder. Maar Mattie heeft zelf ook een kindje, een zoontje van drie maanden oud. Samuel. Mattie is dan ook helemaal niet blij dat ze haar zoontje bij haar grootvader achter moet laten om voor Lisbeth te kunnen zorgen. Maar naarmate de tijd verstrijkt begint Mattie steeds meer om de kleine Lisbeth te geven en ontstaat er een sterke band tussen de twee.

De Eerste Krokus van Laila Ibrahim is een meeslepende roman over de geschiedenis van de slavernij in de Verenigde Staten. Er is al heel veel over dit onderwerp geschreven, maar toch is het een emotionele en originele roman. Gezien het onderwerp zou het een ‘zwaar’ boek kunnen lijken, maar door de manier waarop het geschreven is valt dat reuze mee. Sterker nog, op sommige momenten voelt het wellicht wat luchtiger dan had gemogen.

Nog een klein puntje wat een beetje stoorde tijdens het lezen: de zinnen zijn soms een beetje chaotisch. Dat is jammer, want wanneer je als lezer een zin bijvoorbeeld een tweede keer moet lezen om door te hebben naar wie er wordt verwezen, verslapt je aandacht en zit je niet meer ‘in’ het verhaal.

Desalniettemin is De Eerste Krokus een mooi verhaal waardoor je ook aan het denken wordt gezet over de verhoudingen tussen blanken en zwarten. Tegelijkertijd is de ontwikkeling van de emotionele band tussen Mattie en Lisbeth op zichzelf al reden genoeg om dit boek te lezen. Laila Ibrahim laat heel mooi zien hoe hecht de relatie tussen Mattie en Lisbeth is. En dat terwijl ze uit totaal verschillende werelden komen. Echt een aanrader voor lezers die hebben genoten van Een Keukenmeidenroman van Kathryn Stockett en De Ondergrondse Spoorweg van Colson Whitehead.

De eerste krokus

1  2  3  4  5

"De eerste krokus' van Laila Ibrahim is een meeslepende roman over slavernij en moederschap in de negentiende eeuw.
    Als Lisbeth geboren wordt bij rijke plantageeigenaren, wordt slavin Mattie weggehaald bij haar eigen baby om het meisje te voeden en te verzorgen. Terwijl Lisbeth opgroeit in twee werelden, wordt de band met Mattie steeds sterker. Rituelen ontwikkelen zich: zo zoeken ze elk jaar samen naar de eerste gele krokus van de lente. Langzaam maar zeker groeit Lisbeths afkeer van de slavernij.

Als Mattie jaren later ontsnapt, volgen we het verdere leven van Lisbeth. Op haar verlovingsfeest komt ze tot een schokkende ontdekking die haar wereld compleet op z'n kop zet…
    Voor liefhebbers van "Een keukenmeidenroman' van Kathryn Stockett.