Recensie: Voor wat, hoort wat RECENSIE

Recensie: Voor wat, hoort wat – Sophie Kinsella

Fixie Farr wil altijd alles fiksen, zo komt ze ook aan haar bijnaam Fixie. Als ze in een koffietent de laptop van een onbekende man redt ontstaat er een bijzondere vriendschap. In  het kader van voor wat, hoort wat lossen ze steeds een schuld bij elkaar in. Maar dat dat ook de nodige problemen oplevert is geen verrassing.

Wat een heerlijk boek is Voor wat, hoort wat van Sophie Kinsella. Weer een boek om heerlijk bij weg te kunnen dromen maar ook regelmatig op het puntje van je stoel te zitten omdat alles dreigt mis te lopen. Binnen no time zit je in het verhaal en is het bijna onmogelijk om het boek weg te leggen. Het is dan ook geen wonder dat het einde heel snel in zicht komt. En dat je dan ook een beetje verdrietig bent omdat je afscheid moet nemen van Fixie en het bonte gezelschap om haar heen.

Zoals de trouwe fans van Sophie Kinsella gewend zijn zit Voor wat, hoort wat ook weer vol met heerlijke personages waarmee je van harte meeleeft. Vooral hoofdpersoon Fixie steelt meteen je hart met haar lieve en soms wat naïeve karakter. Het is fijn om met haar mee te leven en zichzelf te zien ontwikkelen. Anders zou vooral het naïeve storend kunnen worden. Maar ook zijn er genoeg personages waar je, heel fijn, een onvervalste hekel aan kunt krijgen. Zoals Ryan Chalker die in het begin van het boek de grote liefde van Fixie is. En wat is het genieten van de bonte verzameling mensen die Fixie om zich heen verzameld. Zoals het winkelpersoneel in hun familiebedrijf maar ook haar vrienden en familie zijn op z’n zachts gezegd eigenaardig te noemen.

Het verhaal van Voor wat, hoort wat zit goed in elkaar. Er zit precies de goede dosis drama in om het spannend te houden. En daarnaast is er ook weer veel humor te vinden waardoor je zelfs hardop moet lachen. Dit begint al meteen aan het begin als Fixie vlak voordat er een belangrijke klant langskomt het niet kan laten om nog even iets te ‘fiksen’ in de winkel. En natuurlijk is ook de liefde goed vertegenwoordigd in dit verhaal zoals je ook verwacht bij een chicklit.

De combinatie van het goede verhaal, Kinsella’s geweldige schrijfstijl en de heerlijke personages maken van Voor wat, hoort wat een echte aanrader. Natuurlijk voor de trouwe Sophie Kinsella fans maar zeker ook voor iedere chicklit liefhebber.

Voor wat, hoort wat

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Fixie Farr heeft altijd volgens haar vaders motto geleefd: family first. Wanneer ze in een koffiezaakje voorkomt dat er iets gebeurt met de laptop van een knappe vreemdeling, schrijft laptopeigenaar Sebastian als bedankje een IOU op een servetje. Als Sebastian vervolgens een baan regelt voor Fixie's jeugdliefde Ryan, zijn de rollen weer omgedraaid en een nieuwe serie IOU's volgt, van kleine gunsten tot levensveranderende momenten. Al snel moet ze kiezen tussen haar familie en het leven dat ze eigenlijk wil. Durft ze eindelijk voor zichzelf te kiezen?