Recensie: Leugens & lattes RECENSIE

Recensie: Leugens & lattes - Lauren Weisberger

In Leugens & lattes van Lauren Weisberger zien we Emily Charlton terug. Nadat ze Runway en Miranda Priestly vaarwel zei, werkt ze als imagomanager voor de hotste sterren van Hollywood. Maar wanneer ze aan de kant wordt geschoven door de Snapchattende nieuwe generatie voelt ze dat ze een klepper nodig heeft. En daar komt topmodel Karolina Hartwell in beeld. Samen met gezamenlijke vriendin Miriam schiet Emily het topmodel te hulp wanneer deze laatste beschuldigd wordt van rijden onder invloed.

Lauren Weisberger heeft met Leugens & lattes voor een waardige opvolger van De duivel draagt Prada gezorgd. Nadat dit eerder niet gelukt was met De wraak van Prada heeft de auteur deze keer haar scherpe pen teruggevonden. Leugens & lattes is vlot en onderhoudend geschreven. Hoewel het een opvolger betreft, kan het boek prima op zichzelf bestaan en hoef je de eerste niet te hebben gelezen.

Zo heeft de auteur ervoor gekozen om het verhaal te vertellen vanuit verschillende perspectieven. De drie hoofdpersonages komen afwisselend aan de beurt waardoor je een inkijk krijgt in de emoties en belevingen van elk van hen. Deze personages zijn ook alle drie even goed uitgewerkt. Bitchy Emily, onzekere Miriam en naïeve Karolina. Vooral bitchy Emily heeft mij kunnen bekoren. Door de verfilming van het eerste boek stel ik me Emily voor zoals ze in de film werd neergezet door Emily Blunt: vinnig, zelfzekerd en niet op haar mondje gevallen. Deze karaktertrekken worden nog meer in de verf gezet in Leugens & lattes.

Daarnaast voel je al vanaf het begin van het verhaal dat er iets niet klopt aan de arrestatie van Karolina. Deze voorspelbaarheid is enigszins eigen aan het genre chicklit maar is in Leugens & lattes zeker niet storend. Terwijl ze naar de plot toewerkt, geeft de auteur een hilarische omschrijving van het leven in de voorstad. Zo gaat het over chirurgische ingrepen waar ik nooit eerder van gehoord had en krijgen we in hoofdstuk elf een bloemrijke omschrijving van de Upperdare avond waar Miriam met een andere moeder heen gaat. Ik vond het heerlijk om dit te lezen.

Hoewel de achterflaptekst van het boek suggereert dat er een grote rol weggelegd is voor Miranda Priestly vormt zij slechts een klein onderdeel van het verhaal in Leugens & lattes. Ondanks de aanwezige cynische dialogen en de radde tong van Emily heb ik de grand lady van de mode wel gemist in deze opvolger.

Desondanks worden we in Leugens & lattes andermaal getrakteerd op Lauren Weisbergers vlotte pen. Haar vloeiende schrijfstijl zorgde ervoor dat ik het boek in een ruk uitlas.

Leugens & lattes is een feelgood pageturner die iedere vrouw in haar boekenkast moet hebben!

Leugens en lattes

1  2  3  4  5

Emily Charlton is terug! Jaren nadat ze Runway en Miranda Priestly vaarwel zei, werkt ze als imagomanager voor de hotste sterren van Hollywood. Maar de volgende generatie ligt op de loer. Emily heeft een klapper nodig om relevant te blijven. Een klapper zoals topmodel Karolina Hartwell.

Karolina heeft het allemaal: een fantastische man, een prachtig kind, een succesvolle modellencarrière… en een strafblad. Als ze onterecht beschuldigd wordt van rijden onder invloed lijkt dat het einde van zowel haar carrière als haar huwelijk.

Emily ziet haar kans schoon. Samen met gezamenlijke vriendin en ex-topadvocate Miriam Kagan schiet ze Karolina te hulp. Onder het genot van ontelbaar veel skinny lattes zetten de drie vrouwen alles op alles om erachter te komen wie Karolina erin heeft geluisd en plannen ze de zoetste wraak die Manhattan ooit heeft gezien. En wie kan daar beter bij helpen dan de enige echte Miranda Priestly?