Recensie: Verborgen tuinen RECENSIE

Recensie: Verborgen tuinen - Anneke Brassinga

Verborgen tuinen is al de elfde gedichtenbundel die van Anneke Brassinga gepubliceerd werd. De winnares van de Constantijn Huygens-prijs en de P.C. Hooftprijs beschrijft in deze dichtbundel de pracht en praal van de natuur, en dan vooral hoe de mens zich daarbij voelt.

Anneke Brassinga publiceert in deze bundel een grote variatie aan gedichten. De bundel start met enkele haiku’s en foto’s. Verder in de bundel krijg je eerder lange gedichten, alsook samenwerkingen met Piet Gerbrandy en vertalingen van anderstalige gedichten. Als je van afwisseling houdt bij het lezen van gedichten, zal deze bundel wel in de smaak vallen.

Zoals de titel Verborgen tuinen al doet vermoeden, is de natuur een belangrijk thema in het werk van Brassinga. Zowel de natuur op zich als de gevoelens die de natuur teweeg kunnen brengen, zijn belangrijke motieven doorheen haar gedichten. In sommige gedichten komen heel wat plantennamen en natuurverschijnselen aan bod, iets waar je volgens mij wel voor te vinden moet zijn. Als je zelf niks met de natuur hebt, zullen de beschrijvingen van blauweregen, lamsoor of zuring je niet veel zeggen. Zonder een affiniteit met de natuur, zal deze bundel je maar moeilijk kunnen bekoren.

Over het algemeen zijn de gedichten in deze bundel op een erg diepzinnig of hoog niveau geschreven. Als je een gedicht echt wil begrijpen, moet je het meerdere keren lezen en misschien hier en daar een woordje opzoeken, aangezien de woordenschat die Brassinga gebruikt erg uitgebreid is. Echte poëzieliefhebbers zullen hiervan smullen, maar de gedichten zullen voor beginnende poëzielezers of poëzieliefhebbers die eerder van lichte gedichten houden zwaar op de maag liggen. Het is alleszins geen bundel die je eventjes tussendoor leest, ook al is het nog geen 100 pagina’s dik.

Verborgen tuinen van Anneke Brassinga is een poëziebundel waarin de natuur voornamelijk in lange en diepzinnige gedichten beschreven wordt.

Verborgen tuinen

1  2  3  4  5

Geestrijke poëzie van een gelauwerd dichter.

In deze panoramische bundel gaat Anneke Brassinga op zoek naar een nieuwe onschuld in het spraakwatervallige, de bronnen van het paradijs. Ze dwaalt door de "tuin der lusten nou nee' – want zijn we daarin geen gevangenen, tot de dood erop volgt? Met collega-dichter Piet Gerbrandy wisselt ze lyrisch van gedachten over de benauwenissen en verlokkingen van het menselijk bestaan; ze verklaart haar liefde aan Berlijn ("spuuglelijkste stad'), en aan het Zich bezingende Het ("Dit is een handreiking, geen richtlijn, rondgefietst / door wie eens, fermgeworteld, Bochtige Smele was'). En in onvindbare tuinen achter de Schaarse Bergen, het decor van haar jeugd, komt zowaar het verloren geluk aan het licht.