Recensie: Een vriend voor het leven RECENSIE

Recensie: Een vriend voor het leven – Catherine Cookson

Maisie leidt een hard en liefdeloos leven zonder echte vrienden. Hierdoor zoekt ze haar toevlucht tot een heel bijzondere vriend in haar gedachten; Hamilton. Nadat haar moeder is overleden, gaat Maisie een huwelijk aan in de hoop de liefde en geborgenheid te vinden die ze altijd heeft gemist. Dat blijkt echter een grote vergissing. Maisies leven bereikt haar dieptepunt en ze moet op zoek naar een manier om af te komen van haar echtgenoot en haar eigen dromen waar te maken.

Catherine Cookson was een Engelse schrijfster en overleed in 1998 enkele dagen voor haar tweeënnegentigste verjaardag. Ze was een van de succesvolste schrijvers van romantische boeken ter wereld en heeft meer dan honderd boeken geschreven, waaronder Een vriend voor het leven. Dit is het eerste deel uit de Hamiltontrilogie en beschrijft het leven van Maisie vanaf haar kindertijd totdat ze in de veertig is. Het verhaal beslaat dus een grote periode van Maisies leven, waardoor er veel vaart in het verhaal zit. Er wordt echter langzaam toegewerkt naar het plot en het verhaal krijgt veel tijd en ruimte om zich te ontwikkelen voordat de plottwist in zicht komt. Dit zorgt ervoor dat de plottwist verrassend is en niet te verwachten is aan het begin van het boek. Een vriend voor het leven is dus allesbehalve een voorspelbaar boek.

Verder speelt Een vriend voor het leven zich af in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw, waardoor de traditionele verhouding tussen man en vrouw nog steeds voelbaar is. Daarnaast werd in die tijd nog veel waarde gehecht aan het huwelijk, waardoor Maisie niet altijd handelt zoals de lezer in de huidige tijd zou handelen. Desondanks kan de lezer zich goed inleven in Maisie. Catherine Cookson geeft de gevoelens en gedachtes van Maisie goed weer en deze zijn erg herkenbaar en geloofwaardig. Ook de andere personages komen goed uit de verf en hebben herkenbare karakters. De lezer wordt daardoor helemaal meegezogen in het verhaal en kan zich goed inbeelden hoe het leven van Maisie eruitziet. Het boek is een echte pageturner zonder moeilijke verhaallijnen, zodat de lezer niet te veel na hoeft te denken. Het is een goed boek wat lekker wegleest en dat je niet makkelijk weglegt.

Kortom, Een vriend voor het leven is een goed opgebouwd verhaal met een prachtig slot. Hoewel de plottwist op een gegeven moment te verwachten is, is dit niet wat de lezer verwacht aan het begin van het boek. Zeker een aanrader voor degene die houdt van romantische boeken met een mooie verhaallijn en waarbij niet te veel nagedacht hoeft te worden. Vol verwachting kijk ik uit naar de volgende delen van de Hamiltontrilogie.

Maisie 1 - Een vriend voor het leven

1  2  3  4  5

Hamilton verschijnt voor het eerst in Maisies leven als ze zeven jaar is. Haar bestaan is hard en liefdeloos, en wordt gedomineerd door een moeder die niet van haar houdt. Maar in haar gedachten staat een wel heel bijzondere vriend haar altijd bij en blijft hij bij haar in voor- en tegenspoed.

Als Maisies moeder overlijdt, vlucht Maisie in een huwelijk waarin ze eindelijk de liefde en geborgenheid hoopt te vinden die ze al haar hele leven heeft gemist. Maar dat blijkt een grote vergissing en Maisies leven lijkt een dieptepunt te hebben bereikt. Tot Hamilton wederom te hulp schiet…