Recensie: Slimme Rik – Niet openen RECENSIE

Recensie: Slimme Rik – Niet openen – Mark Parisi

Niet openen staat in grote letters als ondertitel van het eerste deel van Slimme Rik, een nieuwe graphic novelreeks voor kinderen. Ongetwijfeld een fantastische trigger voor 8-jarigen om onmiddellijk met hun neus in het boek te vliegen. Bij de eerste oogopslag doet het boek denken aan Het leven van een loser of Dagboek van een muts, stuk voor stuk bestsellerreeksen voor kinderen uit het basisonderwijs. Of het met Slimme Rik ook zo’n vaart zal lopen valt nog af te wachten. Het heeft zeker alle ingrediënten in huis om er iets van te maken: humor, aantrekkelijke tekeningen, een ietwat vreemd gezin en bizarre avonturen. Cartoonist Mark Parisi is geen onbekende in de Verenigde Staten. Met zijn Off The Mark-cartoons verschijnt hij dagelijks in vele kranten en tijdschriften. Marty Pants, de Engelse naam voor Slimme Rik, is zijn eerste boekenreeks en de drie verschenen delen in Amerika verkopen goed.

Rik Slim, die liever Slimme Rik genoemd worden, is naar eigen zeggen een buitengewoon begaafd kunstenaar. Hij doet niets liever dan de hele dag tekenen. Helaas wordt zijn talent niet door iedereen gewaardeerd. Als zijn opstel over Abraham Lincoln -in zijn geval in stripvorm -wordt afgekraakt door meester Meijer, komt het tot een conflict. Slimme Rik moet nablijven op school en ontdekt dat zijn meester eigenlijk een alien is. Het hele verhaal door krijgt Rik verder aanwijzingen over zijn buitenaardse meester en maakt hij het tot zijn levensdoel de aarde te redden. Als het hem te veel wordt, kan hij gelukkig af en toe terecht bij zijn vriendinnetje Puck. Zij wil psycholoog worden. Rik komt terecht in verschillende gênante situaties, en als bij toeval is zijn nieuwe klasgenootje Alie daar telkens getuige van. Zij neemt aantekeningen van alles wat gebeurt. Parisi laat in het midden of zij al dan niet een alien is, of enkel in het hoofd van Rik bestaat.

Slimme Rik heeft zeker potentieel om een bestseller te worden. De humor werkt aanstekelijk en de verschillende personages zijn op zijn minst bizar te noemen. Slimme Rik zelf lijkt op het eerste gezicht een eersteklas nerd te zijn, maar eigenlijk schetst Parisi hem als de gewone 8-jarige die  vooral in zijn eigen fantasiewereld leeft. Rik creëert zijn eigen verhalen en gaat er volledig in op. Tegenover hem staat dan zijn nuchtere vriendinnetje Puck die hem weer met beide voetjes op aarde tracht te brengen. In zijn karaktertekening  houdt de auteur wel degelijk rekening met het feit dat meisjes (meestal) sneller op een volwassen manier reageren dan jongens. Parisi heeft getekend en geschreven met zijn doelpubliek in het achterhoofd, maar vergeet daarbij ook de volwassen lezer niet. Af en toe zit er een knipoog in naar bekende songs zoals de ondertitels van elk hoofdstuk. Dat hij vaak moeilijke woorden gebruikt of voor kinderen misschien onbekende kunstenaars, deert eigenlijk niet, want de tekeningen maken het bijzonder duidelijk en aanschouwelijk. Het hele verhaal wordt op een grappige en vlotte manier gebracht. Enige minpuntje is misschien dat het boek wat te voorspelbaar is, maar of dat een 8-jarige stoort is maar zeer de vraag. De andere bestsellers in dit genre overtuigden meer met hun eerste boek, maar er zit absoluut potentieel in. De tekeningen kunnen nog meer tot he point en het verhaal mag zeker wat verrassender. Voorlopig krijgt het werk het voordeel van de twijfel.

Slimme Rik - Slimme Rik 1 - Niet openen

1  2  3  4  5

Slimme Rik kan het niet helpen dat hij werd geboren met een supertalent als dat van Vincent van Gogh. En zoals veel artiesten voelt Rik zich onbegrepen. Niemand gelooft dat aliens hem in de gaten houden. Alleen Puck luistert naar zijn verhalen, maar ja… zij wil psychologe worden en oefent graag op Rik. Pas wanneer Rik ontdekt dat zijn meester zelf een ruimtewezen is, lopen de zaken echt uit de hand.