Recensie: Slaapconsult: Het droomritme werkboek RECENSIE

Recensie: Slaapconsult: Het droomritme werkboek – Stephanie Molenaar

Eerder schreef Stephanie Molenaar al de bestseller Baby in een droomritme. Voor alle kersverse ouders is er nu de meer hands-on variant bij dit boek. In Slaapconsult: Het droomritme werkboek staan tekst en uitleg over hoe je als ouder aan het slapen van je baby kan werken. Want lezen is één ding, maar de praktijk is heel anders. Vandaar dit handige, stapsgewijze boekje om er nu echt voor te zorgen dat je baby naar dromenland gaat.

Stephanie Molenaar is babyfluisteraar, slaapdeskundige en oprichtster van de stichting Onrustige Baby. Jaarlijks helpt zij ouders/verzorgers en traint ze slaapcoaches. Al deze kennis en ervaring heeft zij ingezet om aan het schrijven te gaan en haar Droomritme Methode over te brengen naar een nog groter publiek. Het eerste wat belangrijk is om te weten over dit boek is dat je dit werkboek niet kan gebruiken zonder het basisboek Baby in een droomritme, aldus Stephanie Molenaar. Zij ziet het als de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. Slaapconsult heeft als uitgangspunt dat we inspelen op de mogelijkheden per leeftijd om de baby te ondersteunen en te helpen. Het andere boek is nodig om alles te weten te komen over zogenoemde ‘sleepscience’, de kennis over slapen bij baby’s.

Slaapconsult bestaat uit vier delen met in totaal zes hoofdstukken. Hoofdstuk 1 gaat over prepping en leert ons alles over wanneer je kan werken aan slaap en wat het ideale moment is om te beginnen met de Droomritme Methode. Hoofdstuk 2 gaat over de methode op zich, waarin vijf pijlers centraal staan. Hoe je aan de slag kan gaan met de methode is te lezen in hoofdstuk 3, waarin Stephanie Molenaar je alles vertelt over de 3 stappen. Een baby ben je van 0 – 24 maanden en iedere leeftijd is natuurlijk anders. Het droomplan per leeftijd staat centraal in hoofdstuk 4. Bij iedere leeftijd wordt genoemd hoe lang de baby ongeveer slaapt (zowel overdag als ’s nachts), wat het wakkerritme zou moeten zijn, het doel tijdens deze leeftijdsfase, de kenmerken, wat je als ouder kan doen, een voorbeeldritme en veel voorkomende problemen. Dit is dan ook het beste, meest praktische hoofdstuk! Naast leeftijd hangt het slapen van de baby samen met verschillende technieken en factoren. Ben je op zoek naar een slaapconsult? Lees dan hoofdstuk 5. Slaapconsult sluit af met het 6e hoofdstuk genaamd ‘Troubleshooting’, over alle beren die je op de weg kan zien.

Zoals hierboven is te lezen kent Slaapconsult een zeer duidelijke opbouw. En zoals het boek beloofd, is het ook echt een praktisch boek vol handvaten over wat je kan doen als een slaapje niet gaat, als je baby telkens maar korte slaapjes maakt en als gebroken nachten je opbreken. Zo staat het boek vol met voorbeelden. Erg positief aan Slaapconsult zijn de blauwe kadertjes met tekst, de duidelijke tijdritmes en het gebruik van bullets. Dit boek is daardoor erg overzichtelijk. Het leest lekker door en je kan gemakkelijk opzoeken wat je nodig hebt.

Is dit boek vernieuwend? Misschien niet voor iedereen. Ik denk dat Slaapconsult vooral een heel fijn boek is voor ouders die door de bomen het bos niet zien, die echt even behoefte hebben aan een advies en to the point stappenplan. Daarvoor zou ik Slaapconsult zeker aanraden!

Wat tot slot erg prettig is aan Slaapconsult is dat Stephanie Molenaar schrijft zonder oordelen. Het is duidelijk voelbaar dat ze zelf moeder is en zich goed kan inleveren in ouders. Ze schrijft hoopvol en positief en ik denk dat dat precies is wat een ouder soms nodig heeft. Een hart onder de riem, het vertrouwen dat het echt allemaal goed komt.

Slaapconsult

1  2  3  4  5

Lekker slapen zonder huilen: hands-on werkboek bij Baby in een droomritme

Lekker slapen: dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Wat doe je nu als er zo'n beer op de weg komt? Hoe maak je van een standaardritme maatwerk? Wat als een slaapje niet gaat? Of een fopspeen ervoor zorgt dat je steeds naast het bedje staat? Als voedingen de nacht opbreken, je ongewenst samen slaapt of je baby moeite heeft om een slaapje te laten vallen? Als je iets leest, klinkt het logisch. Maar in de praktijk gaan de dingen niet altijd volgens het boekje. Juist daarover gaat nu dit boekje. Met tekst en uitleg over hoe je zelf aan het slapen kunt werken. Aan de hand van de Droomritme Methode en een decennium praktijkervaring als slaapdeskundige. Tijd om de mouwen op te stropen, de hands-on aanpak en antwoorden bij veel voorkomende problemen helpen je op weg naar dromenland.